onsdag 20 mars 2013

On demand, Anja!


Jaja Anja, tiden går ibland fortare än man hinner med, men tro inte att jag varit undersysselsatt under tiden! Här kommer i alla fall Maes nya träningsmodell för utgångarna. Egentligen inget märkvärdigt, men helt konfliktfritt, fullt fokus på djuren men inget fokus alls på kl 12-läget, och med belöning (tillgång till djuren) fast inte där hunden själv vill ha den; alltså flera bra ingredienser som ger en positiv hund trots att den inte får göra som den själv tänkt sig.

Observera dock att jag ser detta som en träning enbart för en hund som segar i utgången för att den börjar läsa djur och "tänka" i förtid, förutser djurens rörelse etc. Det är inte träning för en hund som gör en dålig utgång för att den är obalanserad eller osäker eller har dålig attityd.

Observera också att bara träna att hunden ska hålla full fart och täcka upp ordentligt innan den gör sitt upptag. Det går inte att samtidigt pressa den utåt om den är för tajt för då tränar du två saker samtidigt och hunden kommer inte att uppfatta ditt budskap, och pressen gör dessutom att hunden slöar ner - och meningen var ju att den skulle speeda upp. Den typ av hund som behöver den här träningen stör ju inte heller djuren för att den kommer in lite tajt, utan det är mest ett problem för den själv eftersom den absorberas av djuren. Resultatet av att den lär sig hålla farten och täcka upp ordentligt kommer i de flesta  att göra att den alldeles av sig själv hittar rätt djup, det hör till hundtypen.

Jag lägger en bildtext under vart och ett av de tre stegen.

I steg 1 lägger man på ett riktningskommando varje gång man ser/vet att hunden börjar "tänka", minskar bågen och saktar av. Inget pladder och ständigt tjatande/pratande utan säg till på bestämda punkter. Hunden ska fortsätta springa tills den är ett-två klockslag förbi 12. Där får den göra sitt upptag och påbörja en drivning (= belöning) men inte till föraren utan i rak tvärslinje från upptaget. När djuren är på rätt väg får hunden ett that'll do och ska komma till dig. Börja på ett rimligt avstånd (så att du har tillräcklig kontakt och inverkan på din hund) och förläng i takt som den gör rätt. Upprepa många gånger och åt båda hållen.


Hunden kan nu ta sig till rätt position för upptaget utan så mycket hjälp (jag borde väl tagit bort ett eller två av come bye-kommandona på den här bilden för att vara mer tydlig). Den har blivit "springgladare" och behöver inte alltid få påbörja en drivning som motivationshöjare, utan får sitt that'll do redan vid upptaget.
För steg 3 behöver man en medhjälpare som ställer ut djuren (fast jag tycker att det är bra även undet steg 1 och 2 att inte använda hunden som ska tränas för att ställa ut djuren eftersom man inte vet vilka delar som hunden uppfattar som väsentliga i det man gör). Samtidigt som du skickar din hund börjar medhjälparen gå bortåt med fåren så att din hund verkligen måste sätta fart och kroka upp flocken innan den kan göra ett upptag. Sedan får den ta djuren till dig.

Sedan jag bestämde mig för att träna efter den här metoden ett tag så har det mest varit is och packad skarsnö och de dagar det gått att träna mycket få, men jag har ändå börjat se resultat och växlar mellan steg 1 och steg 2, fast inte så långa avstånd (ca 100 m). Steg 3 vet jag redan att Mae gör jättebra - om djuren börjar röra sig så är det full fart och bra djup och perfekt balans. Det jag behöver träna bort på henne är just att inte börja fundera över hur hon ska bära sig åt för att inte störa djur som står still eftersom hon inte vill att de börjar röra sig innan hon har balanserat upp dem. Därför tror jag att den här träningen med en massa utgångar som inte avslutas med en hämtning kommer att fungera.










3 kommentarer:

  1. Tack Lena, vad glad jag blev!

    Har haft Meg och alltid ta sej ordentligt med fart över balans, men sen låtit henne ta dom till mej.
    Svårt för henne kommer och bli att inte balansera till mej...att få henne o driva sntt. Skulle inte vilja bråka där med henne om stopp osv...men är kanske tvungen.

    Fick även ett annat råd ang eye-hundar, som jag redan praktiserat omedvetet själv, att inte stoppa för mycket/ofta samt att inte kräva exakt lydnad.

    Anja

    SvaraRadera
  2. Du kan ju alltid prova att bara använda en halvhalt för att få henne att ta den sneda drivningen, så slipper du stoppa.

    Visst är det så med dem som reglerar sig med eye-et, att det funkar bättre att träna dem utan stopp! Mae har inget absolut stopp, och hon behöver det inte heller under arbete med att flytta djur. Och hon stannar av sig själv när hon ser att vi ska dela eller fålla in eller lasta på transport. Det är en typ av hund man kan lita på i alla lägen, men det är inte alltid så lätt att få dem tävlingsmässiga. Men det gör inget för jag stortrivs med henne i all arbetsmässig djurhantering (och Jo Agnar trodde på henne som tävlingshund också, så vi får väl se).

    SvaraRadera
  3. Låter mycket som Meg, men hon har så stark balans att en halvhalt nog inte räcker... Hon är den typen att jag kan koka kaffe eller dylikt och hon tar fårena till mej helt spikrakt i rätt tempo, fast jag inte skulle ägna henne eller fårena en tanke.
    Skall testa dom där övningarna, kommer inte att träna henne nästan alls utan hon ska bara få jobba våren och sommaren. Sen om höfterna är ok tar jag en valpkull på henne och ser om hon mognat mer för träning till nästa vinter.

    Anja

    SvaraRadera