söndag 11 oktober 2009

Tävlingar i Öströö

Igår drog vi iväg till Öströö fårfarm utanför Tvååker där det var IK2-tävlingar. En kort sammanfattning är: bättre hade det kunnat gå.

Man skickade hunden från toppen av en kulle ner på ett avsmalnande fält med lövskogskullar på sidorna om. Doff överraskade med att stanna kort - det gör han aldrig utan kör alltid full fart och t o m överflankar om man inte blåser ner honom i tid. Jag korrigerade honom för hårt med den följd att han for över en bra bit åt andra hållet istället. Fåren var väldigt känsliga för snabba flanker och reagerade starkt, så det blev en serie flankeringar innan vi var på linjen och jag tycker inte han hade bra kontakt med djuren förrän framåt första grindarna i triangeln. Resten gick rätt bra förutom att jag missbedömde linjen på crossen och fick göra en snabb räddning vid andra grindparet. Det slutade på 76 p och ca en tiondeplats (av 38 startande) - det var många som låg kring 75 p och det var hämtpoäng och tid som avgjorde de exakta placeringarna.

Fåren var "Donnas typ" och jag kände mig rätt väl till mods när jag skickade ut henne. Men innan hon var halvvägs började fåren dra iväg från utställningen åt det håll som hon kom från. Följaktligen la hon sig och började gå mot dem istället för att fortsätta utgången. Fortsättningen är lätt att föreställa sig... Vi redde ut det och träffade alla grindar men hon var misstänksam mot fåren hela tiden, kontrollbehovet satte in och hon hade dåliga stopp. Så när en tacka gick utanför grindhålet valde jag att kliva av. Fålla och delning är hon säker på och vi hade fått öva på det hon behöver träning på, dvs att jobba långt från mig.

Mer träning och nytt försök i Orrefors om två veckor. Då ska jag också gå VP åt Karin med hennes Dellie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar