lördag 24 oktober 2009

Ty Nant Dellie Godkänd Vallhund 23 oktober

Igår 23 oktober var jag i Orrefors med Karins Dellie och gick VP. Av 13 startande blev 5 godkända, och Dellie var en av dem med 77 poäng. Fin domarkommentar: "Arbetsvillig och målmedveten hund".

Jag hade en rätt stor oro för hur Dellie skulle klara av dem som ställer ut fåren. Hon har mycket stor respekt för främmande människor tillsammans med får och trots att vi tränat hämt med utställare jättemycket de senaste två veckorna (tack Rosa o Jutta!) så kände jag mig inte alls säker på att det skulle gå bra. Men de som ställde ut skötte det mycket snyggt utan oväsen och bråk med djuren så det funkade. En jättefin och målmedveten utgång och upptag precis kl 12 med bra djup till djuren - men sedan var det en hel del strul innan hon vågade gå iväg med djuren från utställningen, blev för vid i flankerna så framdrivningen blev mycket krokig och där försvann många poäng - lilla lejonhjärtat, så modigt av dig. Resten gick på räls.

Dellie hade varit hos mig i tre veckor före VP:t och tränat hämt och flanker på långt håll. Karin har haft för mycket problem med ryggen sedan i våras för att orka ta itu med träning på allvar, men vi tyckte båda att det var dags att Dellie blev godkänd före vintern. Nu är 4 av avkommorna ur Daysis första kull på 7 godkända., och ytterligare en är motsvarande meriterad i Danmark. Fem av sju godkända är högt över genomsnittet, och det är vi stolta över.

1 kommentar: