tisdag 27 april 2010

Tagga Sapp på kl 12





Sapp är hur lugn o fin som helst kl 12 nu, men han är inte naturligt taggad på att ta sig dit för att få kontroll. Tycker han att djuren går för fort så väljer han att göra en liten halvflank och sedan fortsätta att driva. Jag känner att jag måste få honom att bli lite mer tänd i sin headinginstinkt för att kunna förklara för honom att det är skillnad på flanker och driv. Därför har jag nu på träningspassen börjat med att försöka få honom att ta sig till kl 12 och ta djuren mot mig - när de är nästan framme hoppar jag fram mot dem så att de sprids ut och han måste göra något för att samla ihop dem. Det hjälper bra och efter bara några gånger så är han på hugget på ett helt annat sätt i träningen. Sedan gäller det att få ihop headingbeteendet med att starta en bra och rak drivning efter att han gjort upptag på djuren och etablerat kontakt. Men en sak i taget, än är vi inte där.

"Ligget" är svårt fortfarande. Behöver han ligga mer än 2 sekunder eller om jag flyttar mig medan han ligger så blir han ängslig och kommer fram till mig istället för att fortsätta ha fokus på djuren. Jag visar inte missnöje för jag tror inte han kan förstå vad som utlöst det, men visar ingen uppskattning heller. Jag har ingen bra strategi för tillfället mer än att se om tiden i träning gör honom modigare och mindre fokuserad på mig. Nån som har nått bra tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar