fredag 15 oktober 2010

Om kontroll och säkerhet

Lovade ju att berätta om när jag var och tävlade IK1 med Seth förra lördagen i Hult. Där hände något intressant som jag inte förstod förrän andra loppet när han gjorde samma fel en gång till! Då fick jag ta mig en funderare. Och som vanligt när jag frågar mig varför något går fel i träning eller tävling så handlar svaret om att hunden inte känner kontroll på djuren och följaktligen inte litar tillräckligt på förarens anvisningar. En sorts osäkerhet som man får jobba bort med erfarenhet tills hunden är helt trygg i kommandona.

Skickade liksom de flesta ett vänsterhämt. Han är en naturlig hämtare som alltid gör ett exakt upptag och håller linjen själv i framdrivningen, så jag hade verkligen inte beredskap för några problem. Han slår ut fint två gånger under utgången samtidigt som han bedömer avståndet till djuren, djupet är bra när han lägger sig i upptaget. Det ser ut som att han lägger sig klockrent kl 12 men djuren drar ändå åt vänster från mitt håll sett. Alltså ger jag Seth ett litet högerkommando för att korrigera det - men han drar istället snabbt och målmedvetet ca 15 meter åt vänster, varpå fåren givetvis verkligen drar iväg åt höger, och innan jag fått Seth på andra tankar har fåren gått utanför framdrivningsgrindarna. Full pott på utgång och upptag men massor av poäng bort i framdrivningen.

Andra tävlingen, efter lunch, bestämde jag mig för att skicka vänster igen eftersom jag tror på "uppsökande verksamhet" i lärandet. Jag trodde också att han hade insett att han hade gjort fel första gången och jag ville låta honom göra rätt. Men exakt samma sak händer igen!

Efter lite funderande insåg jag vad för kontrollbehov han tillfredsställde där uppe i upptaget. Han är ett allvarligt kontrollfreak som jobbar superexakt, typ reser ett öra eller vrider nosen för att korrigera så att djuren går rakt, och han taggar mer än vad som behövs när han känner ett drag. Alltså kände eller misstänkte han ett litet drag mellan de utställda tävlingsdjuren och djuren i hanteringsfållan. Se min bild nedan (jag är verkligen urdålig på att rita med musen, men klicka på bilden så att den blir större så kanske ni kan se och läsa). Känner mig bergsäker på att även om Seth gjorde ett till synes rent upptag kl 12 så skickade han ut signaler åt sitt vänster för att signalera åt de utställda fåren att de inte fick gå tillbaka till hanteringsfållan. Alltså drar de lite åt andra hållet - varpå jag ger Seth ett litet högerkommando. Men då gör han istället det som han har huvudet fullt av, nämligen täcker upp åt vänster mellan tävlingsdjuren och hanteringsfållan.

När man kommer på en sådan grej, så hett man önskar att man kunde få chansen att genomföra momentet igen på ett träningsmässigt sätt och få rätt! Jag funderar också på om min högersignal var en överkommendering och att han hade startat framdrivningen rakt om han fått göra det på sitt sätt, för han är verkligen suverän på balans.

Seth har varit borta och tränat väldigt lite och han har precis bara börjat tävla så jag tror mest han behöver få erfarenhet av att känna kontroll i nya situationer. Det kändes också på att han var lite onödigt försiktig i drivningen, ungefär som han var när vi tränade hemma för några månader sedan men där han nu rör sig avslappnat och självsäkert. Men jag var ändå mycket nöjd med vår insats i drivningen där vi bara hade 2 poäng bort på hela triangeln och sedan spikrakt in i fålla och på andra tävlingen malteserkors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar