torsdag 12 maj 2011

Inte helt OK enligt Zack


Det här är svårt för Zack. Det mesta jag har tränat med honom sedan han kom hit i mars har han haft lätt för att köpa, men inte delningen. Han vet mycket väl vad inkallningskommandot betyder, och han tar det hur bra som helst - utom för att komma in mellan två flockar.

Helst vill jag börja delningsträning med att köra hunden på inkallning mellan två flockar på ett öppet fält. I början kan man ha långt mellan flockarna för att göra det lätt för hunden, och gärna rätt många får så att flockarna blir lugna och inte har för starkt drag mot varandra. Och när hunden villigt lyder inkallningen rakt mellan flockarna så börjar jag låta den balansvalla en av flockarna mot mig. I takt med att den blir säkrare så jobbar vi allt närmare den andra flocken ända tills jag märker att hunden är riktigt taggad på att svischa in i hög fart för att hålla kvar den ena flocken mot mig. Först därefter börjar jag lära den att den ska agera "staket" för att hjälpa mig att skapa en lucka och sedan snabbt komma in i den. När den klarar det tränar jag in "turn back"-kommandot genom att vända den fram och tillbaka mellan flockarna tills den är klockren på att inte tänka "hämta" utan fokuserar rakt mot den nya flocken tills den får ett kommando som talar om vad den ska göra.

"Turn back!" - nej Zack är inte speciellt taggad på det ännu. Det är ungefär som det var med drivningarna när vi började träna för några månader sedan då han inte ville släppa kontrollen bakom djuren för att ta en flank. Nu vill han inte släppa kontrollen på den flock jag först anvisat honom för att börja jobba på den andra.

Men med Zack har jag fått ta till en metod som jag helst inte använder, nämligen där jag själv står vid ett staket så att fåren inte kan springa förbi mig utan måste gå åt varsitt håll när jag pressat dem. (I mina ögon en metod som riskerar att ge en viss felinlärning som sedan måste arbetas bort när hunden blivit säker och klarar av delning på öppet fält.)Och enträgen träning har börjat ge resultat, men Zack har låååångt kvar innan han är fri i huvudet i detta moment.

I övrigt noterar ni väl hur fin vårfrissa träningsfåren fått. De sista 70 djuren klipptes i lördags, och jag gillar verkligen nyklippta får. Nu är de utkörda i byarna runtomkring.



Och vad är det här för galenskap? Jo det är Sapp 4 år gammal som just nu är i en fas där han växer av att få spela ut lite pojkbus vilket han missade när han var i rätt ålder för det. Här rusar han ca 50 varv runt stillastående får på samma sätt som en tänd valp i femmånadersåldern. Klicka på fotona så att de blir större så ser ni hur hög han känner sig. Är jag också knäpp? I alla fall kan jag lova att han gör framsteg i träningen, nästan så jag funderar på att starta honom i en IK1 istället för VP.

2 kommentarer:

  1. Sa ju att han var en goding, vilken tunga man kan få när man jobbar. Hoppas allt är bra.
    Anna-Carin

    SvaraRadera
  2. Haha, ja visst är han en goding, men han sätter mig på prov. Hälsa ABC!

    SvaraRadera