onsdag 6 juli 2011

Svårt i all sin enkelhet

Ursäkta bildkvaliteten, men när jag var ute och tränade idag och kom på att jag kunde dela med mig av detta träningstips så hade jag bara en minikamera i byxfickan (har nästan alltid det "för säkerhets skull"). Ni måste nog klicka på bilderna för att se dem större för att ö h t se vad de ska visa... håll till godo i alla fall.


Förberedelserna består bara av ett antal koner. Övningen blir mindre svår ju längre man har mellan dem, men den är verkligen inte lätt. Det är en träning i att detaljstyra hunden med små flanker under drivning. Övningen förutsätter att hunden har förstått både stora och små flanker. Förr brukade jag ha kort- och långversioner av flankingkommandona, men med mitt nuvarande sätt att köra hund har det blivit mer logiskt att använda samma kommando/signal och bara variera längd och intensitet.


Meningen är att hunden ska driva fåren i slalom mellan konerna med så liten rörelse som möjligt, dvs att fåren ska gå i stort sett rakt. När hunden börjar bli duktig på övningen kan jag också börja träna mig själv i avståndsbedömning genom att backa iväg långt från konerna.


Om det är tröga får - som i det här fallet med renrasiga köttrasdjur - kan hunden behöva gå rätt långt ut på flankerna för att trycka djuren de decimeter som behövs för att de ska gå slalom. Roligast är att träna på t ex finull eller päls där hunden i stort sett bara behöver vrida lite på bogen för att få fåren att svänga mellan konerna - och det gäller verkligen att hunden kan GÅ. Har den inte lärt sig balans utan hela tiden äter sig in på avståndet till fåren så går den här övningen inte att göra. Här har Seth vänt fåren där konerna tog slut och är på väg tillbaka i slalombanan med dem till mig.


När djuren rör sig lite villigare är Seth en mästare på att bara skruva lite på sig och djuren för att gå banan.


För Zack är den här övningen lite för svår. Han har förstått stora och små flanker, men han klarar inte riktigt att ta så många små kommandon under drivning för att klara banan när det är så här kort avstånd mellan konerna.


Och när han inte klarar att flanka under drivning utan "släpper" så blir det en stor flank och fåren tappar riktningen. Men med tanke på hur det brann under tassarna på honom när vi började träna för några månader sedan, så tycker jag att han är helt super - han har verkligen lärt sig att gå.

Jag använder också slalombanan när jag håller kurs. Den hjälper förarna att inte snurra åt ett och samma håll i allt mindre cirklar så att hunden aldrig kommer upp i balansläge. Om ekipaget har i uppgift att ta sig genom slalombanan så måste de räta upp sig och hitta förarbalansläget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar