lördag 16 juli 2011

Dagens hjältar


Tack Seth och Zack!

Man får så roligt man gör sig en lördagkväll i en gudsförgäten by i det inre av Smålands skogsbygder. Äntligen är dessa tre s----s kossor infångade! Tre envetna rödkullor - mor och två generationer döttrar. Den gamla kon köpte vi som vuxen och aldrig invallad, och sitt hat mot hundar har hon nedärvt i generna till döttrarna. De går in för att springa så långt bort det går när en hund kommer och när den hinner ifatt dem så går de målmedvetet in för att döda. Och en rödkulla är en rödkulla, det vet alla som haft med rasen att göra...

Nu började läget vara lite akut. Det var nerbetat sedan flera veckor där de gick och alla andra djur flyttade till nytt bete, och det var bara en tidsfråga tills denna lilla familjeklan skulle välja att hoppa ut för att hitta mer att äta. Hela senaste veckan har jag hållit dem på lite snålt med vatten för att öka deras intresse för kontakt, och jag har också konfronterat dem med hund en stund varje dag. Hittills har jag arbetat med hundarna strikt "i hand" men utan att det lett till någon attitydförändring hos korna, så idag satte jag mig uppe på ett stenblock och sa åt Seth och Zack att de fick göra vad de ville. Farligt farligt, jag vet och jag vågar inte tänka på allt som kunnat hända, jag använder i vanliga fall hundarna så lite som möjligt på nötkreatur just för skaderisken.

Det finns en kanal på det här betet och utan den att kyla sig i hade Seth och Zack aldrig orkat slutföra det här uppdraget. Men om ni trodde att mina hundar bara har en växel där de går med ett välavvägt eye i promenadtakt så skulle ni sett dem nu ikväll! Hjälp vilka krafter de släppte loss samtidigt som de faktiskt hade kvar fokus och målmedvetenhet, och rätt bra lyckades de samarbeta utan att någonsin ha tränats på det. Efter en och en halv timma visste korna att hundar är snabbare och envisare än kor och de valde att gå in i fållan.

Det här jobbet hade hundarna aldrig lyckats göra på kommando, det hade tagit ifrån dem för mycket kraft och för många av de verktyg de behövde. Jag la mig inte i deras arbete alls men eftersom jag skickat dem från området där fångstfållan står så visste de vartåt de skulle jobba.

Två nöjda hundar sover gott och korna vilar nog också ut på sitt nya bete.

1 kommentar:

  1. Jösses! Men var i hela friden hade du videokameran/mobilen nu igen... :-o

    Anja

    SvaraRadera