måndag 29 augusti 2011

Ingen unghundscup för Zack


Gick en IK1 med Zack i Öljersjö i lördags. Han gick jättefint och var med mig i huvudet och rörelserna precis hela tiden, varenda liten signal. Jag körde honom hela banan på IK2-sätt med mig själv kvar vid posten, och efter upptaget behövde jag inte lägga honom en enda gång i framdrivning och triangel. Han höll ett helt lagom tempo och avstånd själv. Men crossen var jättesvår att se linjen på - vallen var slät som en gräsmatta utan en enda tuva att ha som referenspunkt - så där styrde jag honom länge för lågt tills fåren började närma sig grinden och jag såg det. I alla fall inte mer än 7 poäng bort av de 30 i triangeln, trots att linjen var fel en lång sträcka. Ska jag gissa så tror jag att 4 av de 7 var min linjemiss och att 3 var en bula som blev när Zack tog ett vänster istället för höger.

Men sedan tog det stopp i delningen, och det var inte Zack som vägrade den här gången. Nej, det var fåren som var vana vid "kroppsvallning" och tålde mycket spring - då var de förvånansvärt lugna. De kände sig alldeles för kontrollerade av Zack som flyttat dem runt banan med minimala rörelser och eye och klättrade upp i famnen på mig - jag fick dem helt enkelt inte ifrån mig så långt att det gick att ställa upp dem för en delning. Poängen slut i delningen m a o, och annars hade domaren diskat mig sa han eftersom jag rört vid fåren i mina försök att stampa dem från mig. Jag såg flera som lyckades dela genom att ha en hund med hög svansföring som sprang runt förare och får tills fåren började bli oroliga och delade sig på två sidor föraren, varpå det gick att kalla in hunden... Men att fåren inte alltid är ens egen "typ" måste man ta med gott humör på tävling - en annan gång passar oss fåren perfekt.

I alla händelser hade genomförd delning och fålla inte givit oss några vidare cup-poäng för fåren drog från utställningen redan när Zack var kl 3 i hämtet så där var inga chanser att få tillräckligt med poäng. Men jag var jättenöjd med hur cool Zack var i upptaget när han hunnit ifatt och stoppat fåren, och sedan bara började framdrivningen hur lugnt som helst, tog styrning tillbaka till linjen och genom framdrivningsgrindarna. Wow vilken känsla vi börjar få i drivningen nu! Och för första gången kände jag att han inte behövde lägga energi på att begränsa tempo och rörelser utan var helt trygg i sin kontroll!

Någon Unghundscup blir det alltså inte för Zack - nästa år är han för gammal med de nya kvalreglerna. Vi skulle behövt några månader till på oss i år för att bli säkra poängplockare. Efter den här tävlingen känner jag i alla fall att han inte längre har behov av att jag följer med ut i triangeln, så nu när Unghundscupen inte längre är inom räckhåll så flyttar jag upp honom till IK2 så får han börja göra sina erfarenheter där istället.


1 kommentar: