fredag 18 november 2011

Belöning

Hatar höstmörker och kyla - trädgården för bara några månader sedan, en dröm att försöka minnas.
Inte bara hundar utan även vi människor är lite beroende av belöningar för att hålla motorn igång. Jag kan inte påstå att det är belöning i form av stora inkomster som håller lektionsverksamheten igång - då får man bli lite bättre på att ta bra betalt och sluta i tid än vad jag är - men det är ju skithäftig belöning när pusselbitarna faller på plats och det börjar funka för eleverna.

Ett litet exempel på sådan belöning är SMS-meddelandena senaste dygnet mellan mig och eleven G med hunden D. När vi började i somras hade G noll i självförtroende och D var full av spänningar och sprängkraft. Nu har båda två självförtroende och förtroende för varandra och då låter det istället så här när vi SMSar:

G: Hej Lena. Vill bara berätta att D idag har förstått vilket avstånd han behöver till våra ulldamer för att matte inte ska behöva springa ikapp dem-:). Vi båda vill tacka. Om du har ork och tid lektion på fredag eller på lördag eftermiddag. Må gott!
Jag: Jag tycker inte det låter som att ni är i jättebehov av lektion, men ni är givetvis välkomna, lördag i så fall.
G: Då fortsätter vi filandet här hemma ett tag till. Men har du räknat med mig så kommer vi.
Jag: Det är lugnt! Hör av er när ni känner för det.
G: Japp. Idag har gått promenad med D bakom, fåren i mitten och jag före nästan hela tiden - det går framåt. Är det något jag ska tänka på?
Jag: Glöm inte att växla om drivningsövningarna m cirkelträning ur balans. Tänj på gränserna både i tid och svårighetsgrad men sluta innan det skiter sig.

1 kommentar:

  1. Ja visst är det tungt nu när det är mörkt under så stor del av dygnet:( Lite snö gör det ju ljusare men med detta väder kan man ju träna desto mer;) Jag o Anja åker till Åsa på torsdag med hundarna för att hälsa på o valla. Ska bli kul!! Hoppas att jag o Bits kan visa oss från vår braiga sida som ibland finns;)
    Ha det bra,
    Anna-Lena
    ps. Bits har också visat att hon börjar förstå att hålla ut o avstånd till fåren:)

    SvaraRadera