torsdag 7 juni 2012

Konsekventa signalsystem i inlärningen

Fick en fråga på mailen från en vän som tagit lektioner för mig ibland. Hon undrar hur hon ska lära sin hund att på kommando söka sig längre ut - men jag började istället fundera över hur hennes signalsystem ser ut. Många som kommer för att få hjälp med problem har egentligen mest rört till det i kommunikationen, så därför frågade jag henne om jag fick svara på bloggen istället. Kunde ju vara roligt att höra om någon mer har erfarenheter - berätta gärna!

Först frågan:
Tränade för första gången på "keep out", så att hunden tar ut ordentligt,om den tror sej veta var djurena är men har fel. Keep borde fungera som "släpp djurena".

Fållade in 3 tackor och jobbade på dom först,sen höll J o M dom 3 andra uppe på backen åt mig ca 80-90 m bort (hunden såg inte dom). Skickar Rhy come bye, och när han vände in på fålledjurena la jag honom och gick mot den andra flocken (förbi fållan). Tanken var att ge nytt kommando "keep-come by", men innan jag hann göra det tog han det som press att vända håll till höger... Kallade på honom och fick honom på bågen åt rätt håll, sen "keep-come bye", då for han längs staketet och hittade rätt får. Detta upprepades sen på andra försöket när vi flyttat och donat så han inte alls fattade att det kunde finnas får längre upp.

Helt klart att jag gör något fel, tror du att du kunde precisera vad och hur jag borde göra?


Sedan mitt svar:
Först en väldigt bra sak, nämligen att du inte saboterar Rhys look back-kommando genom att börja hojta det när han inte söker sig ut. Hur många är det inte som misslyckas med ett dubbelhämt för att de inte lärt in ett look back med en mycket precis innebörd utan använder det för att få hunden att söka sig ut i största allmänhet?

Men sedan börjar jag fundera över ditt signalsystem i träningen. Jag kan ha missuppfattat din beskrivning, men jag förstår det som att du vill lära in ett kommando som betyder "vik ut, bli vidare, sök längre bort". Därför arrangerar du en träningssituation som både ska göra din hunds misstag uppenbart för honom samt ge honom en belöning (dvs att han hittar fler får) när han svarar på kommandot du vill lära in.

Bra tänkt men fel ändå. Troligen har du inte tillräcklig konsekvens i dina signaler när du tränar honom. Detta gissar jag eftersom två dåliga saker händer:
1) Han börjar gissa (alltså går på eget initiativ åt höger när du lägger honom ner i vänsterutgången).
2) Han verkar inte förstå skillnaden på korrigering och hjälp. När du flyttar dig förbi flock 1 mot flock 2 för att hjälpa honom att förstå kommandot "keep" uppfattar han det istället som en korrigering.

Du är ju himla erfaren och himla duktig i annan hundsport och borde komma ihåg att verbal kommunikation är den signal som en hund är sämst på. Innan den uppfattar vad vi säger (inte bara att vi säger något) måste den vara mycket medveten om vad den gör. Den läser alla våra andra signaler inklusive färgen på våra skor bättre än ord. Många gånger tror vi människor (som är väldigt verbalt beroende men sämre på andra signaler) att hunden förstår våra kommandon. Men så är det inte, utan det är för att den läser en massa andra av våra signaler i en given situation. Utanför den situationen får man sällan rätt svar på ett kommando som är inlärt med hjälp av andra signaler och hjälper. Det som styrde Rhy - både när han inte tog ditt "keep" och när han gjorde det - var andra signaler från dig.

Är det t ex så att du brukar använda ligg-kommandot både för att korrigera och för att pressa medan du vanligtvis försöker hjälpa honom genom att locka och visa? Hjälp, korrigering och press är tre olika verktyg i träningen, och det måste finnas konsekvens i våra signaler för vart och ett av verktygen för att hunden ska förstå.

Som exempel på hur jag bygger upp min signalkonsekvens så lär jag mina hundar redan i grundträningen att ett "ligg" i en utgång är press medan "nej" i alla lägen mer neutralt betyder "nu gjorde du fel". Jag vill inte heller att hunden börjar gissa när jag säger "nej" utan under hela grundträningen ska den vänta på att jag ger kommandot på nytt. När den senare i livet får ett "nej" så är den så erfaren att den själv vet vad den gjort för fel och får rätta till det själv. Efter ett "ligg" får hunden aldrig själv besluta om vad den ska göra, för då har jag ju inget verktyg för att på långt håll säga åt hunden att det är väldigt viktigt att den lyssnar noga på vad jag ska säga.

När det sedan gäller själva inlärningen av "keep out" så tycker jag inte att övningen var så lyckad, även om jag förstår hur du tänkte när du la upp den. Du arrangerade en situation som handlade om två olika saker: a) att släppa en flock och gå på en annan och b) att hunden skulle gå längre ut. Jag tror inte att hunden förstod vad ni tränade. Att lära den att släppa en flock och jobba på en annan är bättre att göra i systematisk look back-träning. Att lära den att gå längre ut är något helt annat. När du har lärt in båda dessa kommandon kan du börja kombinera dem i ett träningsmoment, men inte innan hunden är riktigt säker på båda delarna.

När det gäller inlärningen av "keep out" (gör större båge) så skulle jag själv inte våga genomföra den på två flockar som du beskriver där den ena står längre bort. Då lär du in att ut-kommandot betyder att hunden ska hitta fler djur, och om den tror det så kan den försvinna hur långt bort som helst för dig på en stor tävlingsbana eller ett okänt fält där den ska utföra ett arbete, medan du själv kanske bara ville korrigera hundens båge.

Själv har jag inte något särskilt kommando som betyder "längre ut" i en utgång. Jag klarar själv inte att hantera en mängd kommandon som ska passa på olika situationer och väljer därför att bygga ett intuitivt system av ett rätt litet antal kommandon. Ett exempel: eftersom jag från början konsekvent lär in att "ligg" i en utgång är press för att jag vill prata allvar, så behöver jag därefter bara upprepa höger- eller vänsterkommandot jag skickat hunden med för att den ska förstå att pressen betyder att den inte gått tillräckligt mycket höger eller vänster. Men detta förutsätter förstås att jag inte använder "ligg" för att korrigera att hunden tar fel kommando, för då kan den förvirring uppstå som Rhy verkade drabbas av när han svarade genom att försöka gå åt andra hållet. Men hur man bygger upp sina kommandon, om man vill ha få eller många och användningen av dem är ju en smaksak - det viktiga för hundens förståelse och förmåga att snabbt lära sig är att vi har en konsekvens i hur vi lär in och använder kommandon.

Jag har också en kommandoteknisk invändning mot att lägga till "keep" framför "come bye" eller "away" för att få hunden att gå mera vänster eller höger. Det är för att jag vill att hunden från första stavelsen ska veta vilket kommando som ska komma. Om du har "keep" som första ord i kommandot måste hunden vänta länge innan den får veta åt vilket håll den ska gå. Det kan ju hända att du lägger hunden i utgången för att du vill omdirigera den stort åt andra hållet, men det blir ju sekundär information för hunden om riktningskommandot föregås av ett ut-kommando. Så om du vill säga "keep" först i kommandot så måste du skaffa dig ett annat system för att kommunicera med din hund att du vill att den ska byta håll. Det blir lätt många kommandon för olika saker och personligen föredrar jag enkelhet.

Med mitt enkla "ligg" (press och "attention" alltså) och sedan ny vänster var jag nästan ensam på Nordiska Nurseryfinalen om att hindra min hund från att skära om man skickade vänster första dagen. Bland de hundar som vek in i en svacka och trodde att de skulle hitta djur så fick de flesta ett ut-kommando - och vad hände då? Jo hunden var ju redan i tanken på väg åt fel håll och följaktligen tog den på ut-kommandot riktig fart och slog ut stort åt höger. Zack slog ut kanon åt vänster och landade där han skulle bakom djuren utan att ha skurit - sedan missade vi linjer och grindar så som bekant vann vi inte ändå-;). Men jag var helnöjd med att kommunikationen fungerade i ett riktigt svårt läge.

9 kommentarer:

  1. Storgillar när du skriver Lena, tack!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Tack Lena! Jag gillar inte heller att ha för många kommandon. Mitt ligg på bågen är meningen att den skall betyda press, han blev nog även förrvirad av att jag gick förbi honom på mittlinjen.
    Som jag sen senare skrev till dej, så kom jag ju på att övningen inte var bra utan tänkte ut en annan :-) Man borde alltid lita på sina instinkter och inte blint lyda alla råd. Den där är kanske en helt ok övning för look-back, men inte för keep.
    Hur låter denna övning för keep?
    Lägger en flock bakom en "träd-ö" på fältet (hunden vet att dom är där men ser dom ej), hunden får hämta ett par gånger olika håll. Sen flyttar vi fåren utan att hunden märker bakom följande träd-ö. Skickar hunden som antar att dom är på samma plats, lägger den om den tar in, LIGG keep-away samtidigt som jag vid behov går på mittlinjen?

    Anja /Rhy

    SvaraRadera
  3. Bra övning med flera poänger, förutsatt att han förstår vad ditt "ligg" betyder.

    SvaraRadera
  4. Tror ju det, men ska kontrollera :o)
    ANja

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att det är lättast att inte ha för många kommando då rör jag bara ihop det. Znowie och jag har varit och tränat idag gick riktigt bra han känns lite mer sammarbetsvillig och tänkande nu. Jag tror nog att det har fastnat en del av din träning i alla fall, nu är jag riktigt sugen på att fortsätta träningen så tror jag att det blir bra till slut.
    Hälsningar Sofie

    SvaraRadera
  6. Roligt att läsa!! Lite liknar detta det som jag fortfarande har svårt att förstå - hur hunden vet ,om man inte ser fåren på ett stort fält med backar, träd, gräs etc, vilken längd o båge den ska springa? Är det bara erfarenhet för hunden eller har man olika kommandon (uttal på kommandon, typ långt cooommme byyyye)?
    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  7. Även om det är ett antal månader sedan Znowie var här så tror jag också att du kan plocka fram det som började funka när snön avbröt träningen. Men kör ALLTID i felsäkert läge med honom för hans felbeteenden är väldigt självförstärkande. Hör gärna av dig eller kom över om du har tid, och annars blir det säkert bra att du går hos Anita med honom.

    Anna-Lena: Om hunden (och du själv) inte ser fåren så ska hunden alltid gå ut för att söka av hela fältet. Om JAG vet var djuren är så dirigerar jag den naturligtvis med de sätt jag har för att tala om för den om den ska komma in eller gå ut. För att skicka iväg en hund stort så gör jag mitt höger och vänster stort, och kanske även riktar den i kroppen innan jag skickar den. För att få in hunden om den går ut för stort har jag ett in-kommando. Huvudsaken är ju att man har byggt upp kommando på ett konsekvent sätt som gör att hunden alltid vet vad du vill.

    SvaraRadera
  8. En intressant grej. Var med Kevin uppe i bergena (Wales) och han skickade iväg några hundar på ca 700-800m, fårena syndes som små små prickar. Längs med bågen som gick upp o ner i svackor,hade hunden mestadels ingen koll var fåren var. Jag frågade hur hunden kan veta utan dirigering vart den ska, han svarade att dom bästa hundarna har det i sej.Han sa att hundarna får bara en chans att visa om dom har det eller ej, oavsett om dom bara tränat på små fält innan. Jimmy tycktes tex alltid ploppa upp på rätt ställe, då några andra irrade bort sej ibland.

    Anja

    SvaraRadera
  9. Ja, naturliga "outrunners" sägs ju ibland om de hundar som bara går ut och landar där de ska även om det är jättelångt bort. Jag har haft några sådana hundar men tyvärr har egenskapen sammanfallit med att de varit sämre drivare. Men visst är det häftigt när man står där och väntar på att de ska komma med djuren och bara kan beundra deras inre kompass!

    SvaraRadera