söndag 26 maj 2013

Det drar ihop sig

Maj - alltid en lika hektisk månad, och bloggen lämnad åt sitt öde i flera veckor. Det dyker hela tiden upp tankar som kunde vara intressanta att utveckla i skrift, men det hinner alltid bli natt. Men det kommer - tro mig!

I alla fall har jag sparkat liv i mitt Twitterkonto som jag startade för flera år sedan bara på skoj för att se hur det funkade. Ikväll har jag länkat en ruta här på bloggen för er som nu börjar vara nyfikna på hur det går med Maes valpning och om det ska finnas något där inne i magen som passar er. Dag för dag-uppdatering utlovas, och timme för timme när det verkligen händer om allt går bra så att jag har tid att knappa in meddelanden. Jag har haft så mycket otur med hundarnas hälsa senaste åren att jag har lite svårt att förvänta mig flyt i valpningen, men min veterinär är redan vidtalad och jag har fått numret till privata mobilen som han lovat mig att ha vid sängen.

Mae hatar kameror och mobiltelefoner som riktas mot henne, så det slipper hon nu när hon verkligen känner sig ganska påverkad, så något foto blir det inte om det inte råkar uppenbara sig ett omärkligt tillfälle. Den smärta lilla tonårskroppen har i alla fall blivit en stor spolformad grislik kropp, och det är bara det lilla lilla huvudet som ser ut som innan. Hon kan bli på hugget och piggna till om det händer något intressant om dagarna men annars är hon tung och trött och sover mycket.

Har tempat henne om morgnarna senaste veckan och hon verkar ha en mycket stabil morgontemperatur på 37,6 - 37,7 grader. Men idag på morgonen var den nere på 37,2 och detsamma ikväll, så nu har valparna börjat med den hormonutsöndring som sänker tikens progesteronhalt vilket i sin tur leder till att  valpningen sätter igång. Hur fort det går är både individuellt och beroende av hur många valpar det är, men några dagar tar det alltid. Och det är inte förrän den kraftiga temperatursänkningen varit som det verkligen drar igång, inom ett halvt dygn för det mesta - men den temperaturdippen (kanske ner till 36,5 på en tik av Maes storlek) varar ibland bara några timmar så den är fullt möjlig att missa. Och dagarna innan det händer kan tempen vandra upp och ner flera gånger.

Jag måste erkänna att jag börjar bli lite nyfiken på vad som kommer ut.

PS. Jag märker nu att om man vill se twitter-gadgeten i mobilen måste man klicka på att man vill se webversionen av bloggen.

7 kommentarer:

  1. Nu börjat d verkligen närma sig, spännande!
    Jag och Yazz kommer att följa m både här och på Twitter.
    Kramar till er!

    SvaraRadera
  2. Skaffa facebook lena! Själv sitter ja hemma å är nervös å håller tummarna för att allt ska gå bra! :)
    Erika å seth

    SvaraRadera
  3. Ja jag röstar för fb också...o har ju gjort det länge. Men jag ska nog inte kasta sten i glashus för jag vet inget om twitter ;/
    Iallafall hoppas jag på många fina valpar o att allt löper på fint!

    SvaraRadera
  4. Att man ska behöva skapa ett twitterkonto oxå;0) röstar för ett Facebook konto som du kan uppdatera;0) vi håller tummar o tassar för att allt ska gå bra! Ser fram emot rapporter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju ganska många tassar hemma hos dig Linda, så jag hoppas verkligen att det hjälper. Just nu ångrar jag mig... hur kunde jag vara så dum så jag utsatte Mae för detta? Jag borde vetat bättre eftersom jag är så otursförföljd.

      Radera
    2. De kommer gå bra! :) erika

      Radera