söndag 20 oktober 2013

Okända hanar 3

Hög tid för ett nytt inlägg i serien om okända hanhundar - kriterierna fanns i inlägget 15 september. Rookie nummer ett var fästmannen jag skaffade till Mae där jag letade drivegenskaper som matchade Maes och som var säkrade flera led tillbaka i stamtavlan. Hane nummer två valde jag för att han visar flera av de egenskaper som gjort hans pappa till en av de mest använda hanarna i Storbritannien under senare år

Även hane nummer tre tänkte jag välja som representant för en utländsk hane som är omtyckt att ha i stamtavlan på grund av vissa egenskaper som ofta följer med i nedärvningen. Det är Derek Scrimgeours Ben ISDS220939 Här tänker jag främst på förmågan att gå med flyt utan att stressa och utan att eye:et skapar spänningar.

Okänd hane 3 är For The Win Epic som är sonson till Ben och ägs av Fanny Gott. Han var ute och gick några IK1 och ett VP sommaren 2012 men har sedan inte varit ute och gjort reklam för sig. Min egen koppling till Epic är att han gått lektioner för mig regelbundet under nästan ett och ett halvt år, så jag tycker att jag sett honom tillräckligt för att veta vad han står för. Epic har en kullsyster som varit ute och visat upp sig betydligt mer än brorsan och det är Thomas Stokkes Win som också har väldigt lätt för att flyta på i ett jämnt tempo och med jämnt tryck. Förutom att jag gillar Epics sätt att gå så känns han som en okomplicerad och social hund, och han har ett osedvanligt gott självförtroende både mot får och människor utan att vara kaxig. Här är en film som visar hur han bara går och går och går...



Pappa till Epic är Killiebrae Hemp ISDS243966 som finns i Norge och som är son till Dereks Ben. Hemp är mycket använd med uppåt hundra avkommor, de flesta i Norge men även fyra svenskfödda kullar. Ben är kanske känd för att inte ha så väldigt bra HD-statistik men Hemp har en osedvanligt bra statistik med mycket röntgat efter sig och ännu ingen avkomma med HD-fel.

Mamma till Epic är en fin och välstammad men ej tävlad tik som vandrat runt en del i olika hem, Emenems Fly. Hon har lätt att hitta rätt position både bakom djuren och på flankerna. Hon har Joe REGV1613/2004 bakom sig, en känd anlagsbärare för epilepsi, vilket skulle kunna diska avkommorna i den här serien om okända hanar. Men mig veterligt har epilepsi inte dykt upp i tredje generation efter Joe trots att han finns i väldigt många stamtavlor idag. Mig veterligt har inte heller Fly några syskon med epilepsi. Man får göra riskbedömningar efter sina egna prioriteringar - men rent praktiskt är det inte lätt att helt undvika Joe i en svensk stamtavla idag, och inte heller en annan Joe (Taddymoor Joe REGV1775/2008) som numera finns i resten av de svenska stamtavlorna. Det finns onekligen vissa nackdelar med matadoravel... För mig känns i alla fall Epic som ett OK val ur epilepsisynpunkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar