måndag 15 december 2014

Klippklipp


Hur tråkigt kan man ha en Lucia-helg? Tävling i Ryk och inbjudan till lussevallning hos Bettans uppfödare gick upp i rök när man äntligen var framme i fårklipparens kö. Alltså har vi ägnat oss åt att fixa djurlogistik o alla annat som vill till för att inte behöva blanda ihop djurgrupper etc. Min ryggmärg sitter verkligen illa till och dagarna börjar med en gräslig massa ilska och tabletter tills jag har fått ner adrenalinflödet, men jag känner mig så tacksam mot lydiga och fina hundar som står ut med mitt humör och som gör att en sådan här arbetshelg i stort sett kan förflyta utan att jag behöver ta i ett enda djur.

Vårt fårhus byggdes på stenåldern när 150 tackor var en riktigt stor besättning i Sverige och när ingen ännu hade kommit på att djuren skulle hanteras lite intensivt med vägningar, sortering i betäcknings- och utfodringsgrupper etc. Alltså finns det ingen sorteringsgång inne i fårhuset och årets två klippningstillfällen är en kraftsamling i logistik för att slippa blanda alla djur och sedan ha ett jättejobb med att gruppsortera dem igen - djur ska in och ut utan att kunna springa ihop med varandra. Men vi hade verkligen jättetur med vädret - vilken decembersöndag! - och det gick att sköta rundvandringen mellan olika stallutrymmen genom att slänga ut en grupp i taget på en åker. T o m Hyde som nu hunnit bli 7,5 månader fick göra lite prao på egen hand utan uppbackning av vuxen hund. Han har ju inte bara varit tänd från 10 veckors ålder utan också fullkomligt seriös och med en naturlig kontroll av djuren. Nu kan han driva rätt stora flockar en bra bit framför mig, och han kunde igår t o m runda en flock från kl 12 till kl 6 på kommando och åt rätt håll.
Hyde 7,5 månader - fullt seriös och med gott självförtroende. Klicka på fotot så blir det större och man kan ana hans härliga framåtanda.
Herrarna Dorset, Texel och Leicester framåt kvällskvisten har slagits färdigt och lugnat ner sig igen.


5 kommentarer:

  1. Men det är väldigt skönt när det är gjort. Jag tänkte också klippa mina februarilammare snart, men jag behöver helst ha lite uppehåll så dom torkar eftersom mina går ut och in. Idag har vi tränat Zpike och hans brorsa, dom är så roliga att träna. Har provat lite korta minihämt och han har verkligen fattat att framåt är framåt så nu kan han gå några steg framåt ur balans. Ha en bra jul. Hälsningar Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Sofie! Är det OK om jag använder en liten film på dig o Zpike när vi tränade honom att gå från draget in mellan djuren och en stenmur? Som du ser i mitt förra inlätt har jag utlovat att nästa kontroll-inlägg skulle handla om att lära hunden att hantera drag.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera