torsdag 18 december 2014

Mer kontroll och flanker

Inlägget för en vecka sedan som handlade om kontroll och flanker har givit mig många kontakter och kommentarer. Därför lägger jag här och nu en liten filmsnutt med Bet som jag tog när jag planerade det inlägget men som inte kom till användning när jag sedan skrev texten. Jag passade på att filma för några veckor sedan när jag skickat ut en grupp djur medan deras box skulle halmas - det är rätt tunga köttrasdjur och rätt dräktiga och småtjuriga dessutom. En sur äldre texelbagge som alltid måste testa om det går att döda hundar blir hon tyvärr tvungen att göra upp med i början av klippet, men jag tycker hon är väldigt bra på att inte vika undan och att efter "tillsägelsen" mot honom omedelbart coola ner och återgå till jobbet. Men det jag ville visa var flanker som jag är väldigt nöjd med (det är alltså helt meningslöst det hon gör, filmen är bara gjord för att visa flanker och växling till drivning/förflyttning). Hon stör inte fåren men har hela tiden kontakt och är på rätt avstånd att genast kunna gå  mot dem när hon får en framåtsignal.

Man kan ha olika mål med sin flankträning och trivas med olika arbetssätt, men för mig är det viktigt att hunden under arbete inte rejsar och inte försvinner ut ur kontaktzonen när den flankar - då blir jobbet ryckigt och det är jobbigt för både fåren och hunden att gång på gång behöva ta ny kontakt med varandra. Givetvis har hon det här sättet med sig i arvet från sina föräldrar, men det var ändå så att hon kunde vara rätt spänd och tajt när jag började träna flanker ur balans med henne för ett knappt år sedan - och jag är helt övertygad om att hon inte hade hittat den harmoni hon visar här om jag då pressat och/eller hotat ut henne. Istället har hon fått praktisera och hitta kontrollkänslan själv.


En viktig ingrediens i den unga hundens fortsatta "kontrollträning", alltså när den lugnt och balanserat kan röra sig naturligt runt fåren ur och i balans, är att göra den medveten om skillnaden på kontroll under drivning och kontroll på flankerna. Då är det dags att börja införa lite struktur. När Hyde var 4-5 månader kunde han det mesta om naturlig kontroll (se t ex det här inlägget ). Sedan la jag ner vallningen med honom eftersom han inte var mogen för nästa steg, men det är han nu ca 7,5 månader gammal och jag har haft några mer strukturerade träningspass med honom i begränsat utrymme. Han hade bråttom att ta sig till andra sidan fåren, och i det trånga utrymmet i rastgården fastnade han lätt med eye:et och började driva samtidigt som han "tänkte" stoppa och flank - alltså en enda röra inne i huvudet på honom. Men så här såg det ut efter några träningspass där jag hjälpte honom att antingen driva eller flanka. För att han inte ska rusa rakt in i dem när han får ett "höger" eller "vänster" står jag på kopplet tills jag ser att han har huvudet med sig. Jag tycker också att det är viktigt att han klarar att bli kvar i positionen bakom djuren efter att han vänt dem, alltså inte överfalls av kontrollnoja och rusar upp på flanken för att stoppa. Han gillar inte att jag ägnar mig åt telefonkameran och tittar lite ängsligt på mig några gånger, men viljan att jobba tar över och han fortsätter.



Jag tycker också det är bra med lösgörande övningar där hunden får röra sig mycket samtidigt som den får ta upp kontrollen gång på gång med flankingrörelser ur och i balans. Då är "åttan" en bra övning. Man lär hunden att komma in mellan två flockar och sedan arbeta på dem växelvis i ett åtta-mönster så att flockarna inte går ihop. Det här var första övningstillfället för några dagar sedan och vi hade hållit på ca 10 minuter när han började fatta och jag tog upp telefonen för att fånga övningen - mycket gräs och skak blir det och han hade behövt mer hjälp istället för filmning, men jag tror det går att se hur jag menar.






11 kommentarer:

  1. Kul med filmerigen!
    Tyvärr ser jag inte hela filmrutan, det fattas en bit av högra sidan på filmrutan :-/ Har du gjort ändringar på din sida, eller beror det på min dator kanske...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... klurigt när det ser vettigt ut i ens egen dator. Har bara använt YouTubes embed-funktion på samma sätt som jag brukar göra. Jag har inte ändrat några inställningar men får väl försöka lista ut om Blogger eller You Tube gjort det.

      Radera
  2. Himmel så fin Hyde är!
    Ska prova detta med kopplet på Coel, som är alldeles för snabb i sina rörelser, speciellt inomhus.
    Det lilla problemet (som jag ser det) där, är att bagglammena är hotfulla mot hunden, genast hunden viker undan med blicken för att flanka, är det någon bagge som tar det som en svaghet och vill utmana vid nästa kontakt, då har hunden igen svårare att släppa dom för att detta inte ska hända igen.
    Troligtvis även har jag misslyckats med någon del i "åttan". Om jag tränar på detta flera ggr, så har jag svårt att få dom o fokusera på "sin" flock, dom tänker o väntar hela tiden på att få hämta el driva den andra flocken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta träningsfrågor du tar upp. Och kul att du startat upp en ny blogg - den ser vi fram mot att få läsa mer i.

      Kaxiga bagglamm:
      Det är alltid avgörande för inlärningen att den sker med djur som inte "förstör" det man planerat att lära hunden. Och har Coel en gång lärt sig att han kan bli jagad eller stångad i det läget så är det svårt att få honom att känna att han har pondus och trygghet för att gå runt dem i ett trångt läge. Men samtidigt är det också så att en hund kan "be" djuren om vissa beteenden (Coel kanske egentligen p g a förutseende inte vill gå in i ett trångt läge), ungefär som ett mobbningsoffer på en skolgård som själv har ett beteende som triggar igång mobbningen. Jag tycker du ska testa med att INTE be Coel göra det här utan att bara ta honom i ett koppel och gå runt bagglammen, fram och tillbaka. Varken beröm eller locka eller banna utan låtsas mer eller mindre som att han inte är med. Själv är du aktiv med djuren och ger dem en liten smäll på nosen om de tittar utmanande eller inte vill flytta sig. När det blir "naturligt" för honom att bara gå med dig där, han släpper förutseendet och när "prestationsångesten" försvinner så kommer han att vilja agera själv, och då kommer han också att gå in bakom djuren med en attityd som gör att ingen utmanar honom.

      Åttan:
      Jag tror inte att du misslyckats med själva åttan. Istället har du ett litet problem med att dina hundar bygger förväntningar på vad som ska hända härnäst och börjar förbereda sig för det till den grad att de inte klarar att fokusera på det de gör. Det är lättare att hundar med mycket eye börjar med sådant, t ex har Bettan lättare att visa sådana tendenser än Hyde, och dina hundar har nog också mer eye. När de kör igång halvhjärtat på en uppgift för att de hellre vill få ett annat kommando så ser jag det som att de inte riktigt är beredda att jobba åt mig, utan är mer inne på att tillfredsställa sina egna kontrollbehov. Det blir kanske lite långt att beskriva här hur jag jobbar då, men du som har en lång historia som framgångsrik hundtränare har säkert en massa olika knep i bagaget.

      Radera
  3. Tack för svarena, du har rätt, måste bygga förutsättningarna bättre :-)
    Jag förklarade litet otydligt. Har inte testat på bagglammena med Coel, har bara haft Rhy med mej där eftersom det är ett par som är ganska knäppa... Rhy släpper helt okey och flankerar lugnt, men han har ögonen på en tokbagge. Står tokbaggen framför honom vill han ej släppa den med blicken innan han fårr den o backa eller vända om.
    Hittills har Coel inte visat ovilja att gå trångt även om han blivit stångad, han biter till och trycker sej mellan vägg o får eller kryper under om dom inte flyttar sej. Dessa bagglamm blir ju inte vallade, det är inte träningsfår, så vissa är jätterädda, några bryr sej inte och en som hoppar ut ur flocken och attackerar.
    Ska försöka plocka bort token :-)

    Jo när jag ser att dom tänker på den andra flocken, stökar jag till det eller singlar ut nån osv. så dom faktiskt får koncentrera sej o jobba på "sin" flock. Försöker sen be dom vända när dom minst anar det, men det är något jag gör eller i min röst i flankeringen innan "vänd", som ofta får dom att vända innan jag vill, suck:
    Hoppas vi ses nästa år !


    SvaraRadera
    Svar
    1. Se till att fixa fram ett snöfritt Finland så kommer jag snarast! Jag skulle ju kommit över i höstas men det blev knepigt att få till det med alla cuper och mästerskap hela hösten lång.

      Radera
  4. Jag gjorde övningen idag som dy gjort med Hyde. Zpike klarade det bra och det mesta blir rätt och lugnt. Znowie tyckte att det var skitjobbigt, har svårt att släppa vid flankering och när jag får honom att göra det går det för fort på andra sidan och blir gärna ett nyp. Men det är nog en väldigt bra övning för honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint Sofie! Som du inser så är det ju en svårare variant av det vi gjorde med Zpike mot stenmuren tidigare i höstas. Ses o hörs!

      Radera
  5. Fortsättning: Med den här övningen har man ju börjat plocka bort sig själv ur hundens "kontrollbild". I nästa steg ställer jag mig utanför rastgården så att Hyde ska göra det här utan att balansera upp mot mig när han har gjort vändningen.

    SvaraRadera
  6. Vilket otroligt bra inlägg, de andra också! Tack för dem, så intressant att läsa :) Du kan så mycket, och bara att veta hur man vill att det ska se ut i vallningen måste vara fantastiskt! //Elin & Joule

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer Elin;-)! Joule är väl ändå din först hund...
      Ses & hörs

      Radera