måndag 18 januari 2010

Träning med förhinder


Vintern brukar vara unghundarnas årstid tycker jag, medan de vuxna får vila sig från arbete och tävlingsträning. Men i år har det sannerligen inte blivit mycket med vinterträningen med sträng kyla och rätt mycket snö ända här nere i södra Sverige. Igår var vi i alla fall ett gäng tappra i snålblåsten som turades om i en väl tilltrampad träningshage i Blekinge med ett gäng tackor som hade fått behålla pälsen på.

Och vem är det som tränar på fotot? Jo något så unikt som en Ty Nant-hund som ser ute som en klassisk snygg Border Collie ska se ut: svartvit, långhårig och lite lagom lågställd. Han heter Silas och är kullbror till min Seth. Silas är talangfull och jättehärlig med precis så mycket motor som en bra hund ska ha, men kanske inte det lättaste som nybörjarhund för Claes för Silas är FÅRGALEN.

Seth kan både driva och flanka nu inne i en 25:a med nästan bara fina tankar i huvudet, så jag har börjat lära in kommandon på honom. Han har fattat själva poängen med kommandon och gissar inte på "keep off" och "go ahead" utan ligger kvar och väntar på "hjälp" när han inte vet. Han är sååå härligt fokuserad på djuren samtidigt som han lånar ut ett öra åt mig.

Var och HD-röntgade Seth i torsdags, och visst väntar man alltid med lite spänning på resultatet. Skelettet såg fint ut men bedömningen av Norbergs vinkel och "slapp led" har jag lärt mig är meningslöst att spekulera i innan svaret från SKK kommer, så det är bara att ge sig till tåls. Passade på att ställa honom på vågen på kliniken och den stannade på exakt 20 kg - så nu får han inte bli större!!! Avis på Eva som har hans kullbror Wazz som väger nånting mellan 13 och 14 kg.

8 kommentarer:

  1. Ha ha...Ja Wazz slänger man lätt upp i famnen...LILLKILLEN!!! Han lär sej dessutom saker supersnabbt, men det där med får har han inte fattat ännu!!!! Men såååå nöjd jag är med honom!!!!! Tur att ni sparade det bästa till sist ;-)))))
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva
    Wazz skulle säkert ha fattat fåren om det varit er grej, men ni är ju super på annat istället. Han var nämligen den enda i kullen som tände på allvar medan valparna var kvar hos mig. Han var väl lite drygt 3 månader när du hämtade honom och det var strax innan dess som han plötsligt kom farande en dag när jag höll på och tränade en vuxen hund. Han cirklade så fint runt djuren en bra stund innan jag lyckades fånga in honom. Och sedan var det kört för han fattade med en gång när det var träning på schemat, så efter den händelsen fick jag alltid låsa in honom i hundgården innan jag började.

    Kanske skönt för dig att inte väcka hans vallningsinstinkt, annars får ni komma förbi nån gång så kör vi ett pass.

    Ha det!
    PS. Även en 20-kilosklump kan va gott att ha i famnen, mycket hund liksom-:).

    SvaraRadera
  3. Kul läsning om min lilla valp!!! Men HUR lyckades du spärra in honom?? han kan öppna ALLT!!!!!! Hänglås funkar och stängd bagagelucka ;-)
    Vi kommer till våren - var så SÄKER!!!

    SvaraRadera
  4. Lyckades få Silas att gå runt fåren idag, allt gick lite snabbt men det lyckades ändå jätte fint. Blev super glad och jag kan lova att han fick beröm. Ringde Karin direkt, och hon blev nog lika glad som jag.

    SvaraRadera
  5. Grattis till bra jobb Claes!!! Jag är lika glad jag också. Men inte så överraskad egentligen för jag såg sist när vi tränade att ett genombrott var på väg för Silas. Han gjorde liksom egna överväganden ibland, och det betyder att huvudet börjat få lite kontakt med instinkterna istället för att vara slav under dem. Blir kul att ses igen, men nu ska vi väl ha lite lamm först både du och jag...
    Och bli nu inte så glad att du går för fort fram, utan säkra alla rörelser hos honom tills de sitter i förlängda ryggmärgen och han inte längre överfalls av impulser. Han är ju sååå fin och härlig och värd att satsa på!

    Lena

    SvaraRadera
  6. Ja när jag var hos Karin i söndags gick han jätte fint till en början iallafall, så det kändes att det borde nog trilla på plats snart.
    Nej jag ska ta det lugnt med han, bara släppa efter när det känns helt rätt. Men med detta vädret blir det kanske ingen träning på ett tag.
    Ja lamningen är i full gång, 3 tackor bara idag kanske fler. Och fy vilket väder!!!
    Kan inte vara roligt att komma till världen i detta vädret.

    Claes

    SvaraRadera
  7. Halm och mera halm och värmelampor, det blir vardagen närmsta veckan.
    Ses!
    Lena

    SvaraRadera