tisdag 30 mars 2010

Ett socialt geni


Sapp är ett socialt geni. Nu har han avverkat två dygn av sitt liv i den stora världen och lär sig saker i blixtrande fart. Han har redan fattat att han hör till en flock, och han har utan vidare köpt mig som ledare, trygghet och solen i livet. Jag vågade redan idag låta honom gå lös i lina och han var hela tiden helt fokuserad på att hänga med flocken.

Till skillnad från många andra ger jag hundarna rätt stor frihet under dagens stora motionsrunda och de kan ligga allt från 20 till 75 meter före mig så länge som de regelbundet och spontant kommer tillbaka till mig och rapporterar. Jag tycker att det ger dem möjlighet att utöva naturliga beteenden och rörelser vilket jag tror är hälsosamt och gör dem rustade att ta press och träning. Sapp fattade det här på en gång och så fort någon av de andra vände för att springa till mig och rapportera så vände han också på stört och sprang så fort han kunde för att vara först framme hos mig.


När jag kom hem med honom i söndags kväll så brydde sig de andra hundarna inte ens om att undersöka honom, de verkade inte uppfatta honom som hund ö h t, och knappast att de brydde sig igår heller. Men idag visade Sapp upp riktig skärpa flera gånger och vips blev han en hund i deras ögon, så nu är han både grundligt undersökt och satt på plats. Han gjorde några försök idag att köra bort Seth från min närhet och markera att det var han som skulle gå närmast mig, men nu vet han att det inte är OK - men han är rätt framåt för han hugger genast chansen om Seth inte är inom synhåll.

1 kommentar: