måndag 5 september 2011

Ty Nant Samba är här



Allt handlar om personligt tyckande, men i mina ögon var det Sambas matte som drog den stora vinstlotten i kullen med Ty Nant Day och Borris. Det blev riktigt fina hundar överlag i kullen, men när Samba kom på nybörjarkurs i vallning för mig våren 2010 tillsammans med sin matte, ja då bara blev jag lycklig. Gjorde ett oblygt försök att få köpa tillbaka henne, men nej...

Nu är hon i alla fall här på träning för att jag ska försöka gå ett VP med henne i höst, och ja, sedan är det både höftledsröntgen och ögonlysning som vi ska igenom. Men om allt detta funkar, så finns det en vidtalad hane i Danmark som väntar. Intresserad av en valp? Maila mig i så fall på lena@karlssonpost.se så kan jag berätta mer om den tilltänkta hanen och om Samba.

Samba är typen som kunde allt om får redan från början. Hon är alltid på väg in mot djuren men på något märkligt sätt ändå helt välbalanserad i djup- och sidled i drivningen, och flankerna är sådana jag gillar som är både utåt och inåt samtidigt.

Men hemma hos sig arbetar hon utan kommandon, så det är något av en utmaning att få henne klar för ett VP i höst... Kommandona i sig är inget problem att träna in, men det handlar om att få borra sig in så långt i huvudet på henne att hon accepterar att jobba efter mitt huvud och inte sitt eget - och att få detta att funka även på 150 meters håll.

Misslyckas vi med VP:t så är det i alla fall alltid en lycka att träna en hund som Samba, en aldrig hackande motor och en makalös närvarokänsla i varenda steg. Och så behöver jag någon ersättning att träna nu när hennes bror Seth är sjukskriven och ska ta det lugnt.

4 kommentarer:

  1. Låter spännande, speciellt om hon är lika fin som Seth :-)
    Tack ännu en gång för att du skakade om mej samt för goda råd, tror det har lossnat nu :-)
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Jag är helt klart intresserad av dessa valpar... =)

    SvaraRadera
  3. Det visste jag väl att polletten skulle ramla ner Anja! Annars hade jag inte sparkat på dig - ursäkta så här i efterhand om det gjorde ont. Kram

    SvaraRadera
  4. Nja, bara litet. Vill man vara fin får man lida pin, sa min gamla mommo när hon levde ;o)
    Kram,Anja

    SvaraRadera