söndag 11 december 2011

Killibrae Mae har flyttat in


Veckans händelse! Killibrae Mae har flyttat in; 18 månader och 14 kg fårgalning. Jag som inte ska ha några tikar, men det var avgjort från första ögonkastet, och helt avgjort när jag haft ute henne på en stor flock djur. Mae kom till Sverige när hon var 6 månader och har haft två ägare sedan dess, och de har kallat henne Meg så det fortsätter jag med.

Mae är linjeavlad på Derek Scrimgeours Ben, och precis utanför den stamtavla som syns på Vallreg är hon också linjeavlad på Dereks legendariske Sweep.

Mae har mycket stil utan att vara det minsta spänd eller låst. Eye:et är rakt mot djuren men inte på flankerna. Hon är fullkomligt självklar och vet inte hur dåligt självförtroende stavas och skulle kunna flytta elefanter om det behövdes. Hon har ett supertemperament och det känns som typen som tål hur mycket träning som helst.

12 kommentarer:

  1. Ska bli kul att följa utvecklingen på denna dam.Hoppas att jag kan snappa upp lite tips på vägen.
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Fin hon ser ut! Nu är det splitface som gäller eller? hehe :)

    SvaraRadera
  3. Rätt uppfattat Eva! Precis som Zack så har hon ett väldigt fördelaktigt utseende. Nästan så man kan tro att splitface och goda vallningsegenskaper har något genetiskt samband-;).

    SvaraRadera
  4. Va kul att du verkar nöjd med henne :) Va rädd om henne åt mig. Tusen tack Lena!

    SvaraRadera
  5. Fast det verkar som om hon behöver ett julbad Lena;)
    Grattis!/Jenny

    SvaraRadera
  6. Ja Jenny, och jag med. Brukar ta ett till jul och ett till midsommar så min familj ser just nu fram mot julbadet.

    SvaraRadera
  7. Vad roligt! Hoppas ni får många framgångsrika år tillsammans på tävlingsbanorna!
    Det är ingen ny hund i sikte här hos oss, men till våren blir jag troligtvis fårägare! Nu jäklar ska här tränas - VP är målet!
    God jul och kram från Hanna & Lovikka & Nessi

    SvaraRadera
  8. Att ha regelbunden tillgång till får - det är precis vad du och Lovikka behöver. Jag har aldrig tvekat på att ni kommer att klara ett VP.

    SvaraRadera
  9. Anna-Carin Eliasson13 december 2011 kl. 08:55

    Va härlig hon ser ut. Lycka till med henne.
    Allt bra både här och där. Ha det bra.

    SvaraRadera
  10. Här händer det saker:) Så spännande med en ny liten!! Lycka till!
    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  11. vad roligt att "meg" har hittat rätt. jag köpte henne av derek men det var en hund som jag inte tyckte om. hon visade mycket känslor för djur hos mig men det var nånting som jag inte tyckte om hos henne. hon var bara inte min typ (tur för dig)
    hälsn
    gail

    SvaraRadera
  12. Ja Gail, jag brukar säga att det alltid finns en människa och hund som som passar för varandra... ibland önskar man att fler kunde inse det... Det viktigaste av allt för att lyckas i träningen är ju att man tycker om hunden, annars tar man sig inte igenom svårigheterna. Hoppas du hittar någon annan hund som du gillar bättre.

    SvaraRadera