måndag 12 december 2011

Önskvärt eller mycket?

Efter en funderare så bestämde jag mig häromdagen för att svara på enkäten från SVAKs arbetsgrupp som ska sparka liv i arbetsbeskrivningen av Border Collie igen.

Men jag velade lite om jag skulle svara eller inte för jag hade taggat
på deras formulering "Vi vill att du väljer de sju egenskaper som du värderar högst hos din framtida vallhund". Det är ju inte rangordning som är värdet med en arbetsbeskrivning. För det första handlar en arbetsbeskrivning inte så mycket om den beskrivna hunden, utan om vad den beskrivna hundens föräldrar ger (en arbetsbeskrivning blir därför inte intressant om inte tillräckligt många individer beskrivs). Och för det andra handlar det inte om att leta reda på högt värderade egenskaper, utan om att kvantifiera rasspecifika egenskaper som har betydelse för arbetsförmågan.

Men jag bestämde mig för att tagga av och se formuleringen som ett försök att få reda på vilka egenskaper som de tillfrågade vill ha beskrivna, och så svarade jag på det istället.

Jag minns att jag ibland tyckte att den nu övergivna arbetsbeskrivningen trots alla brister i genomförandet gav förvånande mycket information. Eftersom jag är lite nörd på att sortera data så kunde en rad samband upptäckas när man suttit och glott på stamtavlor och siffror en stund.

Men för att återgå till den fråga som arbetsgruppen ville ha svar på (men där jag svarade på en annan fråga istället), vilka egenskaper värderar jag högst?

Tror att överst på listan är en hund som lyssnar och vill samarbeta - den kan vara hur bra som helst, men tjurar den eller kör sitt eget race, så har man ingen glädje av den ändå. Dock är det viktigt att inte förväxla "förarvekhet" med samarbetsvilja. De jävligaste hundar som finns är de förarveka typerna som puckar ihop om de inte får jobba efter eget huvud.

Något annat som är jätteviktigt för mig är att det är en hund som har en äkta vilja att flytta djur, inte bara passa och kontrollera. Men varning, helt uppenbart är detta inte alltid kopplat till goda drivegenskaper - och vice versa.

Förmågan att balansera är också jätteviktig, detta så svårfångade begrepp som betyder att hunden själv klarar av att hålla tempo, avstånd och position i förhållande till den arbetsuppgift den fått. Detta är ju nära sammanbundet med ett "lagom" eye, förmåga att läsa djur m m.

Många brukar säga att "djurkänsla" är en viktig egenskap, men jag har börjat fundera över vad det egentligen betyder. Ibland används det för att säga att hunden visar djuren hänsyn - men det sägs egentligen oftast när det har börjat slå över åt fel håll och djurkänslan har börjat bli negativ, dvs när hunden inte vill eller vågar flytta djur. Men det som är "positiv djurkänsla", är det egentligen inte mest en kombination av en rad andra egenskaper, såsom t ex lagom med eye, balans, flockuppfattning mm?

Ja, det är inte lätt det här med vilka frågor man ska ställa för att få veta det man vill. Men jag tror i alla fall att man ska akta sig för att formulera egenskaper man vill ha och sedan försöka beskriva dem. Jag tror att det mer givande att analysera vilka faktiska beteenden som ligger bakom olika egenskaper.

Och sedan har jag ju alltid hävdat att en hund ska vara lagom ful för att vara bra. Vore intressant att göra lite statistik på...

3 kommentarer:

  1. Tack för att vi får ta del av dina funderingar! Ger mig alltid något att fundera på.
    Angående splitface i tidigare inlägg så -nej. Av egen erfarenhet så tror jag inte alls det har med goda vallegenskaper att göra. ;-)

    SvaraRadera
  2. Hahaha, medges att det är ett påstående baserat på ett rätt litet antal hundar-;))), och med full respekt för att smaken är som baken.

    SvaraRadera
  3. Vore ju hemskt trist om en vallhund måste vara ful för att kunna jobba bra - då är det ju kört för min söta vackra Lovikka! :-)

    SvaraRadera