tisdag 17 januari 2012

Och hur går det för Killibrae Mae då?


Kort sammanfattning: socialt har hon lugnat ner sig och blivit lite mer tam, i vallningen har hon för mycket eye i flankerna.

Längre sammanfattnng socialt: kom med de vanliga överlevarknepen hos en hund som flyttat runt i livet, dvs överdrivet positiv mot vem som helst som ställer upp med mat och en varm sovplats, men i övrigt ingen uppfattning om relationer. Nu efter en dryg månad är hon mindre hysteriskt positiv och har börjat vara lite äkta social och blir bekymrad när inte jag är nöjd, men har inte helt greppat att försöka svara med "bra val". Fast det tar sig lite varje vecka. Hon har också hunnit få en viss världsvana och larmar inte längre med raggen i topp för nya saker och människor.

Längre sammanfattning vallning: Eye-et rakt mot djuren är precis som jag vill men eye-et på flankerna kommer att bli en tålamodsprövande historia att få som jag vill ha det. Headingbeteendet är svagt, hon möter liksom inte upp och vänder djuren på ett bestämt sätt utan "glider" in under tiden som hon etablerar kontakt med dem. Men just nu har jag nog lite fel djur för att kunna förklara för henne, tröga bagglamm är inget för en hund som jag tror mest skulle behöva lite rejäla utmaningar.
Här bakom djuren trivs hon, går och går och går...
...men förstår inte alls poängen med att släppa djuren och behöva ge sig ut på en flank. Jag har gjort det misstaget en gång innan, att inte ta tag i oviljan att flanka. Det var med Glen och jag njöt av att för första gången ha fått en hund som satt som en smäck bakom djuren. Jag tänker inte upprepa det misstaget med Mae.
Och orkar inte riktigt runt till kl 12 i ett hämt. Eftersom hon inte förstår press så är det väldigt svårt att förklara för henne att hon ska hålla tempo och avstånd ända fram. Och eftersom hon har så exceptionellt sätt att ta kontakt med djuren och balansera dem så kan hon gå hur fel som helst och hon lyckas ändå ta dem dit hon ska på ett bra sätt. Och hur ska jag då förklara att hon gör fel? Jag får försöka hitta någon utmaning för henne med springiga djur och mycket drag.

Mae är ett geni i djurhantering; djur som obstruerar går hon på omedelbart så att de går in i flocken igen, men om något djur inte fungerar för att det är "svagt" så är hon klok och tar istället tillbaka flocken till det svaga djuret.

Mae är absolut inte hård utan det är något annat, men hon tar inte press eller hot. Hittills har jag varit tvungen att försöka valla fram det jag vill få henne att göra. Hennes förra ägare berättade att hon varit på en kurs med henne i somras för en instruktör som försökt hota Mae med piska - det hade bara inte gått! Och jag vet precis hur hon såg ut då, hon stressar inte och hon kampar inte utan bara ligger där och väntar på att vallningen ska börja igen. Kanske är hon lite autistiskt lagd-;)? Ett får kan också gå på henne hur aggressivt som helst men Mae bara står där, och fåret blir helt perplext och slutar stångas, och då sätter Mae blicken i fåret och talar om vad det skulle göra.

En speciell hund, men på något sätt blir det alltid sådana jag fastnar för.

10 kommentarer:

  1. Dagen är räddad då du uppdaterat bloggen :-) Ååh så jag önskar att jag nån dag, ska ha ens en liten del av den insikten som du har...
    Det här har du hört förut, filmer Lena filmer, det vill vi ha! Tänk så bra för dej själv också; Mae nu- Mae innan :-)
    Ni som tränar för Lena, filma när ni är där!

    SvaraRadera
  2. Låter som en intressant dam, Mae :)

    SvaraRadera
  3. Du Anja, det är än så länge OMÖJLIGT att själv filma medan Mae är ute med djur!!! Jag måste få hit någon som klarar att hålla i en kamera och fattar vad det är som linsfokus ska följa, och så ska det finnas lite dagsljus och så ska det inte regna... Det är inte varje månad som alla dessa förutsättningar finns så här års. I lördags hade jag ett gäng från Västsvenska här på kurs och vädret var strålande hela dagen, men jag kunde ju inte förbruka deras kurstid på att hjälpa mig - men visst dök tanken upp för de hade med och filmade själva.

    Och haha, troligen är det du som har fler insikter än jag när det gäller hundträning.

    SvaraRadera
  4. ALLTID KUL ATT LÄSA DET DU HAR SKRIVIT. JAG HAR EN GRUPP MED NIO OBETÄCKTA TACKLAMM OCH DOM ÄR DEFINITIVT INTE TRÖGA UTAN GANSKA SPRINGIGA OCH UTMANANDE ATT VALLA. KANSKE PASSAR MAE. HOPPAS ATT ALLT GÅR BRA MED ZNOWIE SKA BLI SPÄNNANDE ATT SE FÖRÄNDRINGARNA.
    HÄLSNINGAR SOFIE

    SvaraRadera
  5. Tack för erbjudandet Sofie! Det måste jag försöka ta vara på. Kanske jag kan komma med Z till dig istället för att du åker hit och hämtar honom - förutsatt att du får ut och roa dig i träningshagen för din barnmorska. För Znowie är de tröga bagglammen perfekta träningsobjekt eftersom de inte behöver stoppas, så han förstår allt bättre att han ska hålla sig bakom djuren både i fösning och i förarbalansläge. Och så slipper jag stoppa honom, så nu försöker jag köra allt längre träningspass utan några ligg-kommandon. Självreglering, självreglering, självreglering...oj vad jobbigt, han sover gott när det är dags för vila.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker de tröga bagglammen är alldeles underbara :-) Anja: jag hade med mig filmkompis idag men vi glömde filma... Ska försöka filma nästa gång! Jag kan ta med en riktig filmkamera och filma dig och Zack nästa gång om du vill Lena?!

    SvaraRadera
  7. Du är välkommen till Ronneby för vallning på springiga suffolkbaggar, en mycket utmanande kombination vill jag lova! Tog mig och Doff 1,5 timme att flytta dem 1 km i somras... En oerfaren förare med en erfaren hund som tyckte han visste bäst vart fåren skulle, sedan Igenom nya grindhål och över en nybyggd bro, vet inte vem som sprang mest och sedan sov djupast den natten, Doff, baggarna eller jag :) men oj så stolta vi var efter att ha klarat den utmaningen!

    SvaraRadera
  8. Hahaha... men det är ändå den vägen man måste gå för att bli ett arbetsteam.

    Ses i bagghagen, jag hör av mig!

    SvaraRadera
  9. Det låter ju bra Lena. Mina lamm var lite för svåra för Znowie precis som du sa så var det svårt för honom att låta bli att stoppa när dom vill springa. Men det ska bli spännande att se hur det går när han kommer hem igen. Vi saknar honom det är tomt med bara en hund. Fast skönt som läget har varit nu.

    SvaraRadera
  10. Din träning med Meg låter spännande :) Hoppas ni börjar finna varandra, måste erkänna att jag saknar henne en hel del! Men super kul att ni håller igång!
    Erika

    SvaraRadera