måndag 9 januari 2012

Mitt i vintern



Det är ju helt fantastiskt att det fortfarande går att träna!!! Och lektionsverksamheten har jag också låtit starta upp igen efter helgerna även om man får ta en dag i taget så här års när markunderlaget snabbt kan växla mellan gyttja och isgata.

I lördags var Anna-Lena och Anja från Öland här med varsin fin tik, men då hade jag ingen kamera med ute. Och det hade jag inte idag heller när Hanna och Lovikka var här, men Hanna hade en rätt bra kamera i telefonen som jag fick låna.

Lovikka är en vanlig kelpie (alltså inte Working Kelpie) men hon har en helt otrolig motor som gör henne riktigt träningsbar (även om hon inte är BC-;)). Jag bara var så imponerad av hur många polletter som hunnit ramla ner under Hannas och Lovikkas träningsvila. Innan har de nästan bara fått träna i rastgården vid fårhuset, men nu hade jag bestämt att det var dags för dem att lätta ankar och ta ett nytt kliv på väg mot Vallhundsprov. Mot slutet av lektionen hade Hanna lyckats rikta in Lovikkas energi ute på öppet fält så det såg så här snyggt ut som på fotot.

Jag har så många helt fantastiska elever. Hanna t ex är en jätterolig elev att ha för hon är så sjukt observant i all träning och ser och fattar saker som är långt över hennes träningsnivå i vallning. Men så är hon också en självkritisk träningsnarkoman och perfektionist med sina hundar (man kan få värsta komplexen om man råkar titta in på hennes blogg när hon skriver om sina träningspass ibland). T ex sa hon idag i en liten paus "Kan du be Zack gå vänster nu?". Hmmm... det är ju inte varje dag man som instruktör blir testad av en elev som ser att man har sin "kurshund" i ett lite taskigt läge... Givetvis kunde Zack det, och då säger Hanna "han är så bra för han är helt öppen". Och det är precis så det är - han går lika välbalanserat och villigt även om man ber honom göra något riktigt "onaturligt". Och så var det Daniel som "fjäskade" lite och kallade mig för "geni" när han mailade och tackade för lite telefonsupport han fick i lördags - i själva verket är det ju han som är geniet om han kunde använda några telefonanvisningar till att gå ut med ett helt annat fokus och se till att han fick den hund han ville ha i träningshagen. Ja det finns något att lära av nästan varje elev som kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar