onsdag 25 januari 2012

Så kom vintern till slut



Sedan i lördags ser det ut så här när man tittar ut. Visserligen bara två dm djupt men det var nollgradigt när det snöade så det är packat och jättetungt att ta sig fram i. Alltså all träning och privatlektioner inställda tills markunderlaget är roligt igen.

Själv har jag flyttat in mig och mina egna hundar i rastgården för att putsa på det ena och det andra samt fixa några bakläxor vi har.

Mae gör i stort sett 100 procent rätt på höger- och vänsterkommando nu, så henne ska jag träna in visselsignalerna på. Och så träna in rak inkallning tillsammans med får som förberedelse för att börja dela. Hon tar inte "kom" i lägen där hon vill kontrollera får, så det blir nog att ta fram ett litet snöre och se till att hon accepterar inkallningen. Hon har väldigt lätt för att lära, men svårt att inte först envisas lite. Så ofta går det till så att jag måste gå i konflikt med henne utan att känna något resultat ett träningspass, och nästa dags träningspass så har hon köpt det jag bråkade om och det bara fungerar hur enkelt som helst.

Seth har allvarlig bakläxa på egoistiska beteenden i vallningen där han hela tiden är lite låst vid sina egna intentioner. Han levde ju rätt länge i sin egen lilla döva värld under sommaren och hösten och är lite kvar i den världen. Nu inne i rastgården får han ETT kommando, och är han inte ren i hur han tar det så går jag genast in och bryter istället för att korrigera eller upprepa kommando. Han börjar ge sig men han har en bit kvar innan han har öppnat alla kanaler för inkommande meddelanden. Men han mår fortfarande bra och är supertaggad på att få träning.

Zack har fortfarande bakläxa på delning. I rastgården kan jag helt enkelt vänta ut honom tills han slutar tänka "håll ihop och balansera". För även om han flyttar sig som jag säger åt honom på öppet fält för att skapa en lucka, så "tänker" han "håll ihop". Alltså jättesvårt att åstadkomma en lucka, och när den väl kommer så rusar han in så fåren skvätter åt alla håll och han själv glömmer att ta kontroll på dem innan de sprungit ihop igen. Men inom små omständigheter som rastgården så har jag plockat ner det i småbitar åt honom. Och när Zack kan delning på rätt sätt så får ni passa er för då blir han farlig-;). I höstas landade vi kring 70-75 poäng på tävlingarna trots att vi fastnade i delningen och därmed missade poängen både för delning och fålla (och fålla är Zacks paradnummer).

Och tillsammans med delningsträningen så håller jag på och säkerställer ett logiskt "turn back", för Zack visar i vissa situationer att han inte riktigt förstått det. Han hade någon relation till kommandot när jag fick honom, och jag tror att det hade använts för att hämta fler djur om han inte gått tillräckligt långt ut. Jag har tränat in "turn back" som jag alltid gör, dvs 180 grader om och invänta nytt kommando, men i vissa lägen gör han istället något annat. Nu hjärntvättar jag honom på att i alla möjliga kniviga lägen ta kommandot på rätt sätt.

9 kommentarer:

  1. Vad innebär "turn back"?

    Zack kommer bli livsfarlig och jag ska stå på första parkett och hejja på honom :-) Han är underbar!

    SvaraRadera
  2. Härligt, jag packar in dig i bilen när vi ska nånstans där jag känner att jag o Zack kommer att behöva en hejarklack.

    Turn back (eller Look back, som de flesta nog säger) är kommandot för att be hunden vända helt om och ta en omdirigering, vanligtvis för att bli skickad åt ett annat håll och hämta ytterligare en flock. Tyvärr är det många som förstör det här kommandot genom att för tidigt i hundens utbildning börja använda det när hunden inte går ut tillräckligt långt i ett hämt. Det leder ofta till att hunden börjar gissa, och därmed får Turn back-kommandot en oprecis betydelse för den. Nu är jag väldigt konsekvent för att jag vill att Zack ska glömma att han troligen blivit tränad på det, så nu får han bara vända om 180 grader och utan hjälp av liggkommando invänta besked om vad han ska göra med nosen i ny riktning: gå framåt eller höger eller vänster. Han är sååå läcker nu när han verkligen börjar fatta och kan göra vändningen stående och "fryser" rörelsen efter vändningen tills han får nytt kommando.

    SvaraRadera
  3. Har du fårena mellan dej o hunden, går fram till hunden o vänder den....eller hur lär du in det?

    SvaraRadera
  4. Som vanligt är det så kul att läsa det du skriver!
    Jag undrar om du har skrivit något om hur du tänker när du startar upp en unghund. Hur gör du? Vad vill du se? Hur hanterar du olika beteenden som inrusningar, låsningar etc som kan uppstå? Om du har skrivit något sånt så vore det jättekul att få läsa. :)
    / Pernilla

    SvaraRadera
  5. Anja: Jag lär in det med hunden mellan två flockar. Ber hunden gå fram mot den ena flocken, lägger den, går fram till den (lugnt så den inte tar det som ett hot och tappar fokus), lägger ena handen på bogen och andra på motstående sidas knä, och vänder den slutligen 180 grader samtidigt som jag säger kommandot. Efter några gånger behöver du inte gå fram till den och styra vändningen. Det går också att få de flesta hundar att vända med hjälp av kroppsspråk, men ofta börjar de gissa i sin iver att få komma upp ur liggläget och få göra något, så för att undvika orena tankar så ser jag istället till att rörelsen blir ren från början. Det en hund har i huvudet ser du på kroppen, och tvärtom styrs hundens huvud av vad den lärt in med kroppen, muskelminne helt enkelt. Turn back är från början till slut ett dressyrmoment, så jag ser ingen anledning att låta hunden söka sig egna sätt att göra det. När hunden vänt lägger jag den igen (för att rensa huvudet och fokusera på att få nytt kommando). I början låter jag den bara vända och gå mellan flockarna men senare ökar jag svårighetsgraden till att växla mellan olika kommandon. Efter ett tag slutar jag också att lägga hunden och vänder den stående, och efter ännu ett tag i rörelsen (men den ska fortfarande "frysa" och vänta på nytt kommando när den vänt). Sedan bygger jag ut det hela ute på öppet fält till en lek med åttor mellan två flockar, och sedan är hunden klar för ett klockrent turn back för dubbelhämt-;). Jag får lägga kritiken på mig själv att jag när jag fick Zack i våras inte gick till grunden med det här och suddade ut hans tidigare erfarenheter av turn back-kommandot.

    Pernilla: Både ja och nej, inget skrivet med mig själv som avsändare, men jag har skrivit ett utbildningshäfte åt Svenska Vallhundsklubben som gavs ut förra våren. Det har den lite tråkiga titeln "Välkommen på vallhundskurs" men innehåller mycket som är grundläggande när man startar upp en vallhund. Du kan beställa det från SVaK-shopen på www.svak.se Läs det och fråga mer sedan så kan jag bygga ut tankegångarna.

    SvaraRadera
  6. Var befinner du dej själv i förh till hund o får, innan du går fram för o vända den? Ska man bry sej, om hunden vänder för o titta på den "gamla" flocken innan den fått nytt kommando?

    SvaraRadera
  7. Strålande, tack för det! :)
    / Pernilla

    SvaraRadera
  8. Anja: Jag är också mellan de två flockarna till en början. Svårighetsgraden ökas när hunden blivit säker på vad den ska göra, först med att jag drar mig längre ut åt sidan. Sedan kan man börja ställa sig så att man är mycket närmare den ena flocken. Slutligen, men det är avancerat, kan man flytta ut till andra sidan den ena av flockarna medan man dirigerar hunden att vända mellan dem.

    Med en del typer av hundar är det lite oundvikligt att de i början försöker hålla koll på båda flockarna. Den typen av hund tycker jag att det är viktigt att man först har tränat ordentligt på att inte spänna sig i andra dragsituationer innan man börjar turn back-träningen. Men egentligen är det en misstroendeförklaring mot handlern om hunden bryr sig om flock 1 fastän den blivit anvisad att jobba på flock 2, så du måste ta itu med problemet. Det handlar om total eftergivenhet hos hunden - och det kräver i sin tur totalt förtroende för föraren. Börja inte öka svårighetsgraden innan hunden är helt ren på att vända och "glömma" djuren som den just lämnade.

    SvaraRadera
  9. Tack !!
    Men åh vad jag är hopplös...vad menas med "andra dragsituationer"? Tror jag behöver ett lexicon med vallningstermer...

    SvaraRadera