måndag 30 september 2013

Vinterprospekten

Idag 30 september fyller mina två fina valpar 4 respektive 8 månader. De ska bli vinterns träningsprospekt även om det för Bops del kanske mer handlar om senvintern, och det känns som att jag väntar på något roligt. Här är två små telefonfilmer på dem. Än så länge har jag inte gjort någon vallningsträning med dem utan låter dem bara då och då utan påverkan från mig utforska hur får fungerar. De kan inga kommandon mer än "that'll do" som de tar fint båda två. Valpar och unghundar som bär sig illa åt mot fåren måste man vänta med tills de är mogna att tåla träning, men det är skönt när man som med de här två kan låta dem skaffa sig erfarenheter och ett avslappnat förhållande till "fårkontrollen" innan det är dags för träning.

På det här fältet går det 70-80 lamm som är ca 3,5 månader + två tackor som är ordningsvakter - det är inte det lättaste ens för en tränad hund eftersom lammen inte är utvecklade flockdjur ännu vid den här åldern. Det har varit tränade vuxna hundar här som slutat med att ha lammen utspridda i ett flertal småflockar. (För övrigt har lammen vuxit jättefint efter frånskiljningen på den här vallen som är sådd med svartkämpar och klöver.)

Bet och Bop är ganska olika än så länge. Bet vill ha stor ordning och reda, styrs av en stark headinginstinkt och är noga med att hålla ihop flocken och jobba den mot mitt håll. Om lammen är utspridda och går och betar så kan hon bli väldigt vid, så i det läget som filmen börjar med lammen flockade bortanför en åkerholme är jag glad att hon väljer att gå innanför åkerholmen till höger för att ta kontakt med dem innan hon går runt. Det skulle inte falla henne in att jobba djuren bort från mig. Bop jobbar än så länge utan något allvarligare kontrollbehov, men på mindre flockar och när jag finns närmre än här på filmen händer det att han går runt djuren och gör små ansatser att hålla dem mot mig. Eftersom hans mamma kan visa för mycket eye är jag glad att han inte börjar sin karriär i stillastående pointer-stil utan jobbar med mottot "keep moving". Eye:et börjar dyka upp då och då - det finns en situation precis i slutet av filmsnutten.





10 kommentarer:

  1. Bop verkar ju kunna det där med delning i alla fall, konstigt nog så brukar dom ju vara bra på det i början och när man ska börja träna det är det inte så lätt längre.

    SvaraRadera
  2. Haha ja! Han har ju ännu inget kontrollbehov utan gillar bara att de flyttar sig för honom - då är det hur lätt som helst att pulvrisera en flock. När de är så långt i utbildningen att man börjar träna delning med dem tycker du ju oftast att det bästa som finns är att hålla ihop en flock. Men det handlar också om olika hundtyper.

    SvaraRadera
  3. Jättefint med de "råa", förmodligen oredigerade, filmsnuttarna och den informativa texten. Intressant med hundarnas, så här långt, ganska olika sätt att närma sig djuren och vallningen.

    (Men du menar väl "vinterprojekt", inte ...prospekt?)

    Hans

    SvaraRadera
  4. Haha Hans! Jag brukar vara språkpolis rätt ofta men nu fick jag en känga själv;-). Jag använde nog ordet prospekt i överförd betydelse av grundbetydelsen "plan/program för ett företag". Det kanske inte funkar... men i så fall får jag stå för att ha uttryckt mig obegripligt.

    När det gäller filmer borde jag väl nån gång göra något seriösare än att bara plocka upp telefonen ur fickan, bättre kvalitet och lite redigering... men det här är verkligen bara snapshots. Och sedan hör det till mina principer att inte dölja det naturliga ljudet med musik.

    SvaraRadera
  5. Jag vill verkligen inte vara språkpolis. Därför skev jag inom parentes. Min notering är oviktig.

    F ö tycker jag inte alls det är "oseriöst" att publicera "råa" snapshots av det här slaget. Tvärtom ovanligt givande, särskilt tillsammans med texten.

    Hans

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är mycket intressanatre att se oförvanskade vallningsfilmer. De där musikfilmerna ger ingenting, ryter föraren eller peppar han hela tiden, vem vet.

    Det ska bli kul att få se brorsonen framöver.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Eva, blir han ingenting i vallningen så är han åtminstone mycket söt och charmig;-).

      Radera
    2. Förresten kan det vara rätt underhållande med musikfilmerna ibland. Att studera hunden för att se när föraren ryter eller peppar fram hunden eller lydnadslägger den - på ganska många hundar syns det ganska väl.

      Radera
  7. Så skoj att se film på valparna! Känner mig själv lite träffad när det gäller "musikfilmer". Tycker tyvärr att jag ofta får med ovidkommande snack (som man kankse inte vill publicera), stark vind och annat störande på filmerna som gör att man hellre lägger musik på dem. Ska försöka arrangera mer tysta filmtillfällen :D

    När det gäller ordet "prospekt" så är det väl en anglicism. På engelska använder man ordet "prospect" om en talang i vissa sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med anglicismen har du nog rätt i! Fy så slarvigt av mig... Bops talang är ju fortfarande dold så inget "prospect" där ännu;-) men Bet börjar ju se riktigt talangfull ut.

      Så här i ödebygden blir det inte så mycket störande snack när jag är ensam med hundarna, men jag förstår vad du menar. Jag fick hjälp att filma Mae under uttagningen till Nordiska Nurseryn förra året, men den filmen valde jag att inte lägga ut p g a att det stod en person och snackade höggradig skit om en annan icke närvarande persons hund så det hördes mycket tydligt nästan hela filmen. Men hade jag lagt musik på så hade det inte gått att kommentera vad Mae gjorde bra o dåligt i förhållande till mina kommandon, och då var det inte längre någon poäng med att publicera den. Hundar som springer en tävlingsbana till musik finns det tillräckligt på Youtube.

      Radera