söndag 1 september 2013

Red Bet på öppet fält



Snart är det två månader sedan jag här i bloggen la upp en videosnutt på träning av Bet i rastgård för att lära henne att flanka från drag. Ute på öppet fält ville hon bara möta upp draget eller tände till mot fåren och bar sig illa åt om jag tvingade henne åt "fel håll". På den här filmen gör vi samma sak som i rastgården två månader tidigare fast nu ute i en större hage och utan lina. Jag tog filmsnutten med telefonen idag när jag var ute för att slänga ut en hink pellets till en grupp med flasklamm och trillingmammor som jag har bakom lagården - Zack var med för att hålla undan dem från hinken och syns ligga i en sekvens men han bara ligger där och gör ingenting för att hålla fåren åt Bet.

Det är inte alltid så lätt att träna valpar/unghundar som Bet som har full koll redan från början och som har många åsikter om hur "fårkontrollen" ska gå till. Ofta är det bättre att vänta med dem tills de mognat både socialt och i sin tändning på fåren. Det är lättare att starta tidigare med de springglada som är beredda att ta en liten fajt med föraren och som lär sig med "trial and error". Alltså har jag inte gjort något med Bet i vallning sedan förra filmen eftersom hon själv hellre valt att låta bli vallning än att samarbeta med mig - det har varit mycket "tonåring", ömsom väldigt vek och ömsom odrägligt självtillräcklig. Däremot har jag satt en del social press på henne att respektera mig på ett bättre sätt. Hon har fått jobba rätt hårt för belöning, och det har bara handlat om sociala beteenden och belöningen har bara varit att jag visat att jag tycker om henne. Ingen annan belöningsträning under tiden utom några få spår med köttbulle. Det har gjort underverk kan man lugnt säga, och senaste veckan har hon sökt upp mig och hakat på mig på ett helt nytt sätt. Men riktigt träningsbar är hon inte ännu, och det kan lugnt vara till efter första löpet som jag tror är på gång (i alla fall säger Zack att det är så;-)). Jag brukar även ligga lågt med fysiska riskaktiviteter under de här månaderna när man lätt kan provocera fram en osteochondros om unghunden har minsta anlag för det.

Bet har mycket stil och koncentration men är ändå avslappnad i rörelserna på ett energisparande sätt - och kolla vilket fantastiskt fotarbete på en så här ung hund! Det hon gör här är inte lätt; håller ihop tröga tackor och dumma 2,5-månaderslamm, totalt drygt 20 djur, och hon flyttar dem mer effektivt än många vuxna hundar. Det är bara naturligt ljud på filmen och som ni hör behöver jag inte säga något alls för att reglera hennes avstånd eller tempo ("du är duktig Bettan" är det enda som hörs vid ett tillfälle när en tacka utanför kamerabilden hotar henne). Å så jag ser fram mot att börja träna den lilla skönheten senare i höst!

3 kommentarer:

  1. Jag ser tre hundar på filmen, inte bara Zack och (vallande) Bet. Han (eller hon) verkar vara i en egen bubbla, struntar i fåren. Är det Bop (3-4 mån?), som inte tänt? Jag frågar eftersom jag har en valp med Frodokoppling i samma ålder, som inte är riktigt tänd.

    Hans N

    SvaraRadera
  2. Ja det är lilla Bop 13 veckor som gärna gräver i sorkhål på åkrarna. Han verkar inte se så stora djur som får och kor utan vallar bara höns, änder och liknande. Än så länge är jag mycket glad över att han inte tänt på fåren för jag unnar honom en barndom i frihet - eftersom vi har får på alla håll runt vårt hus så blir det hundgård för valpar som inte kan låta blir att springa in till fåren. Enda fördelen som jag ser det med tidig tändning är att man vet att det är en blivande vallhund man lägger tid på att passa;-), men slutresultatet blir ofta sämre om man börjar träna dem för tidigt. Om din hund är tänd när den är igenom könsmognaden nån gång i 10-månadersåldern så är det ofta perfekt tid att börja tycker jag, och i den åldern lär de snabbt. Den enda hund som nått SM-finalen i fårvallning innan jag sålt den (han var precis 3 år fyllda då)tände inte förrän han var ett år, och det dröjde ytterligare några månader innan han var fullt träningsbar - men då var han i gengäld "färdig" nästan meddetsamma.

    SvaraRadera
  3. Tack för svar! Och en i övrig intressant blogg, levande vallningsresonemang och inte minst illustrativa videosnuttar!

    Om Don ISDS108889, tidigare omnämnd i denna blogg, läser jag i Key Dogs From the Bordercollie Family, att han var tidigt tänd: "Don started working in the yard and in the pens at eleven weeks old, and showed no fear of the stock."

    Det skulle vara intressant att veta i vilken utsträckning tidigt utvecklat intresse för får/vallningsobjekt kan kopplas till bra vallhund i vuxen ålder. Men någon sådan statistik lär väl knappast existera.

    Hans

    SvaraRadera