onsdag 18 december 2013

Bet i balans ur balans

Decembermörkt och surmulet nästan varenda dag, men vi tränar ändå. Vintern är ju unghundarnas tid, och man vet aldrig hur länge det är snö- och isfritt så det är bäst att passa på.

Med Bet, mellan 10 och 11 månader nu, har det börjat lossna ordentligt. För en månad sedan var hon knappast träningsbar - nu går hon på kommando höger och vänster ur förarbalans ute på fält. Hon har verkligen påmint mig om hur olika sätt som olika individer har att lära sig både hur de ska hantera fåren och hur de kan samarbeta med föraren. Bet och Zack är verkligen varandras motsatser i inlärningen. Zack lär sig vad som fungerar med fåren och hur jag vill ha det genom att göra samma sak många många gånger, learning by doing, en hantverkarlärling. Bet är mer av en intellektuell, och dessutom med lite prestationsångest, så med henne gäller mer att rigga upp en planerad träningssituation med en svårighet som jag har kontroll över."Nej", säger hon då, "så kan man inte göra, det är så dumt så jag tänker inte ens försöka". "Jo", säger jag, "du ska försöka och det kommer att gå bra". Hjärnornas kamp mellan oss kunde i början ta flera minuter om jag krävde något hon tyckte var riktigt idiotiskt - nu ger hon sig rätt omgående i de flesta situationer i takt med att jag fler och fler gånger har lyckats bevisa för henne att det jag vill fungerar.

Och återigen har jag blivit påmind om hur viktigt det är att träna på får som är rätt för hundens inlärningsnivå. Hittills har jag nästan bara använt vinterlamm som inte fattar att de skulle kunna försöka smita från träningen, vilket är jättviktigt just nu så att Bet inte får självbelöning när hon överdriver beteenden som har med förutseendet att göra. Självbelöning är en av de saker som skiljer vallningsträning från mycket annan träning där det istället är föraren som förfogar över belöningarna. För att komma någon vart i vallningen gäller det att se till så att hunden inte lyckas belöna sig själv för felaktiga beteenden. Rätt får att träna på är en av förutsättningarna, bra tajming hos handlern är en annan.

Men som sagt, "intellektuell" som hon är, så har jag egentligen bara behövt förklara ett steg i träningen och sedan kunnat gå rakt på nästa steg, från förarbalansvallning utan kommando till små fråndrivningar och flanker ur förarbalans på kommando. För det mesta kan hon nu "släppa" djuren kl 12 och på kommando gå höger eller vänster varv till kl 6. En fantastisk utveckling på bara några veckor! Nu har hon lärt sig så mycket rent tekniskt på kort tid att vi bara ska mängdträna och öka ut avstånden ett litet tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar