söndag 29 december 2013

Balans under drivning

Dagens träningspass blev på en liten åker med superstarkt drag till ugången och fårhuset och fyra springiga tackor som inte trivdes ihop; två finull som sprang på sitt sätt och två yngre texeltackor som inte ö h t fungerade som flockdjur när de hade bestämt sig för att sticka. När dagens träningsflock lagt upp korten och bekänt färg bestämde jag mig för att dagens träning skulle bli en fördjupning av balansbegreppet under drivning - Bet börjar kännas färdig för lite utmaningar av det här slaget, och Zack bara älskar den här typen av övningar. Det här kräver mycket handling så tyvärr kunde jag inte filma utan det får bli några foton tagna på långt avstånd bara för att visa positionen.

Som väl alla trogna läsare märkt så är jag småbesatt av att lära hundarna att hitta ett välbalanserat och målmedvetet drivningsarbete. I sin fulländning innebär det ju att hunden helt har givit upp alla idéer om att skaffa sig kontroll genom att stoppa och flanka och istället lyckas skapa ett gummiband bakifrån som den både kan spänna och slacka för att få djuren att gå framåt men ändå känna sig så kontrollerade att de inte försöker springa ifrån hunden. Vi snackar om om en jämn och auktoritativ kontakt från hundens sida.


Här är det Bet som efter en stunds träning hittade teknik och position för att driva djuren rakt bort från mig trots att draget mot vänster och utgången är helt sjukt. Jag har påbörjat övningen så att hon har "mental" hjälp av staketet höger om djuren. För att kunna sätta ner tassarna med tillräckligt tryck och våga trycka djuren bortåt väljer hon en position som är ca 15 meter till vänster om djuren och kanske 25 meter bakom dem. Jag tycker hon är så otroligt duktig att det bara bubblar i mig ibland när jag tränar henne - och bara 11 månader gammal imorgon.



Zack är ju inne på sina andra seriösa träningssäsong och har dessutom en hel del arbetslivserfarenhet, så han behöver inte mental hjälp av staketet utan klarar att driva djuren mer rakt mot det grindhål de vill fly igenom. Han har också till fullo hittat "gummibandet" bakom djuren och behöver inte hänga ute på flanken för att hindra djuren från att springa. Älskar honom såå!


Igår var vi hela gänget och hade en mysig dag med firande av pappas födelsedag tillsammans med syskon och kusiner. Åren gör ju sitt med föräldrarna så det gäller att passa på att ta för sig av gemenskapen medan de orkar. Zack passade också på att odla sitt intresse för soffor och B-film tillsammans med en av mina bröder och några kusiner. Han är faktiskt nästan lika talangfull på det som på lantarbetarjobb trots att övningstillfällena är rätt få.

12 kommentarer:

  1. Jag har inte lyckats lära in gummibandets användning, inte iaf när draget är så kraftigt att fårena utan påverkan blint rusar mot utgången.
    Dom av mina hundar som använder gummibandet av sej själv, har mycket eye samt också haft problem med att stanna kort på nya djur/ställen. Kan dessa saker ha ett samband tror du?

    Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absout! Det sambandet ser du i stort sett alltid hos den typen av hundar.

      Zack har trots medfödd god drivteknik ändå behövt träna in den här positionen, medan Mae bara kan det - å andra sidan medför det ju andra brister hos hunden när den p g a ett starkt eye i djupled nästan saknar förutseende. Det jag tror man har mest glädje av i slutändan är en hund som har skapligt mycket förutseende men som ändå har förmåga att genom träning hitta "gummibandspositionen", typ lilla Bet.

      Radera
  2. Låter logiskt. Sen om man ännu hade förmågan att lära hunden och hitta/känna hur gummibandet ska spännas...
    Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar redan när de är valpar och utsätter dem tidigt för drag som jag tränar dem att inte parera med headingbeteendet. Tänkte försöka spela in några filmer på olika stadier av drivningsträningen och göra en on line-kurs av.

      Radera
  3. Hade inte riktigt förstått det där gummibandet innan jag såg det själv på en tävling med fösningen i dragets riktning där i princip alla hundar gick bet på att få djuren att gå i lungt tempo. Med Ting försvann djuren i galopp utan någon kontroll och det blev till att till sist skicka för att stoppa (grinden missade vi med mil) och med Trolla gick det aldeles för fort men vi kunde åtminstone styra riktningen..

    Alla hundar jag såg hade stora problem tills HUNDEN dök upp.. Fåren gick lungt och prydligt i dragets riktning med hunden lungt och prydligt efter!!!

    Jag gjorde stora ögon (trodde inte det var möjligt) och dreglade över hur snyggt det var!!!

    WOW! och då kom tanken att det var det där gummibandet som jag hört dig Lena prata om men som jag aldrig riktigt förstått!!!

    Nästa dillemma är... hur i hela världen kommer jag dit?

    Har du tid någon dag precis efter nyår kommer jag gärna på nytt träningspass ;-)

    Kram Anna med WK-arna '
    Ps mailar dig också,,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Anna, många av de stora tävlingsförarna är jätteduktiga på att flanka fåren runt en tävlingsbana;-)! Det är inte jag, och jag känner ingen lockelse att försöka lära mig heller. Som jag svarade Anja så är jag i färd med att försöka göra en on line-kurs med text och film som beskriver min drivningsträning som startar redan med valpen, och som sedan slutar några år senare när jag känner som jag gör med Zack nu. Så det går ju inte att följa on line-kursen med egen hund steg för steg eftersom det är viktigt att grunda ordentligt i logiska steg, vilket tar tid - upp till några år. Men jag tror det vore bra för många att ha hela målbilden framför sig så att de blir mer motiverade att göra rätt från början - den tidiga framgången kanske inte är lika spektakulär och synligt framgångslik som om man börjar öva moment tidigt, men den ger på sikt en hund med en djup förståelse för vad den gör och hur den kan skapa en jämn kontakt med fåren som gör att de inte funderar över att sticka sin väg. Tanken med en on line-kurs där konceptet presenteras från start till mål är att man ska förstå att de första till synes enkla sakerna som är lätta att hoppa över har en väldigt stor betydelse för slutresultatet. Det är därför det är så många som kommer med en treårig hund och klagar på att den driver dåligt och ligger och glider bakom djuren och gärna ger sig upp och stoppar - ofta ser jag ingen stor brist hos hunden, utan det är fusk och otålighet från förarens sida som är orsaken.

      Kom på torsdag e m för på fredag har jag en valpköpare inbokad med sin hund.

      Radera
    2. Å vad intressant, en sån kurs skulle jag gärna gå.

      Radera
  4. Fint Lena! Vänta otåligt på detta :-)
    Gott nytt år på dej!

    Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot denna kurs, så kanske det kan bli rätt från början med nästa hund. Önskar bara att jag hade ditt tålamod och engagemang när det gäller träningen. Gott nytt år önskar Sofie och Znowie.

      Radera
    2. Bli bara inte bitter på dig själv Sofie! Du har gård med mycket djur och små barn - man kan inte ha hundra procent engagemang i allt i livets olika faser. Däremot kan du nästa gång skaffa en hund som jag har grundtränat åt dig så att den är trygg i allt grundläggande, och som du kan prova och känner passar dig till typen. Sedan har du bara räkmackan kvar och kan när du har tid och ork sätta lite tävlingsputs på den om du känner för det. Ha det gott båda två!

      Radera
  5. Hej! Den där onlinekursen låter jättespännande, både för egen del och för att kunna förmedla det till elever. Jag har ju haft glädjen av att ha en hund med ett naturligt gummiband och försöker febrilt få den yngre förmågan att uppfatta tjusningen i att greppa djur och inte skjuta dem framför sig.. Det är på g men det vore spännande att se hur du lägger upp det.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de vill skjuta djur framför sig så är det lätt! Det är svårare med dem som hellre funderar över vad som händer framför fåren... Kursen kommen, men det som tar lite tid är att få fram filmer på hundar i alla utvecklingsstadier av drivningsträningen. På återhörande Ewa!

      Radera