torsdag 5 december 2013

Bop 6 månader

Mae-sonen Bop fyllde halvår i lördags, och det har hänt en del med ordningssinnet sedan jag la ut filmsnutt på honom senast när han var fyra månader. Här är två mycket korta filmer (längre än så går det inte att lämna honom utan förarstöd;-)) som jag tog idag innan vi kröp inomhus i väntan på ovädret Sven.

Headingbeteendet har ju varit obefintligt eller svagt på honom, men det börjar ta sig. Finns jag tillräckligt nära så jobbar han självmant för att hålla djuren mot mig, och han kan göra små hämt. Hämtet på den här filmen var ca 75 meter och jag hann få upp telefonkameran så att sista biten av utgången kom med. Det hade inte gått att få honom att göra hämtet åt höger i det här läget, så han är inte så tränad som det kanske ser ut - jag tog bara chansen när jag såg att han laddade för att få hämta och pyschade iväg honom. Och jag har inte introducerat "ligg" så när han kommer till upptaget hojtar jag lite för att han ska göra ett upptag och komma ihåg att det var till mig han skulle.



Och på nästa lilla snutt så driver han istället iväg djuren. Ca 50 meter hinner det bli på filmen innan jag måste ut och springa för att vända honom när de är framme vid stenmuren. Han kan ingenting som gör att det skulle gå att styra honom eller stoppa - det enda han kan och tar även på rätt långt håll är "that'll do". Men i den ålder han är nu, och fortfarande rätt valpig på flera sätt, så är jag helt nöjd med självförtroende och drivvilja som han visar upp. Han är väldigt okomplicerad och har lätt att ändra sig om han inser att jag försöker få honom till något annat än det han just gör, men det känns inte som att det är läge ännu att ta in honom i rastgården eller en 25:a för att få honom att börja jobba på specifika krav från mig.



3 kommentarer:

  1. Han ser trevlig ut. Kul att se dina "osminkade" filmer (utan musik) Här väntar man på att moster ska börja löpa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir kul att se vad det blir för kusiner framåt våren! Halvsyskon är också på jäsning med pappa Yazz och en helsyster till min Zack. Spännande med storfamiljerna som grenar ut sig.

      Radera
  2. ja kul med Jo-valpar.......jag menade faster förstås

    SvaraRadera