lördag 4 januari 2014

Vilken ovinter!

Vilken fin vinter det varit hittills - ur träningssynpunkt alltså, annars är det ju rätt sunkigt med duggregn, mörker och klafs på marken. Men blir man inte mörkerdeprimerad så hinns ju både lektioner och egen träning med. T ex kom Bops bror Jazz på besök igen, det var två månader sedan sist. Jag la upp några filmer då, men den här gången hände det så mycket med honom att det inte fanns någon som helst möjlighet att filma.
Ty Nant Jazz 7 månader
Zack tog ut fåren åt honom på en liten skyddad åker och det verkade inte som att Jazz såg dem - men så plötsligt! Och sedan tog det ett tag innan han hade ögon och öron för mig och matte Sofie tills ögonlocken började klippa och det nästan såg ut som att han skulle somna stående. Men han blev faktiskt inte het och vild utan jobbade enligt en plan som var rätt lätt att genomskåda. Det började skymma men jag ville ändå se om tändningen skulle hålla för att sätta på ett koppel och gå runt lite i rastgården. Det skedde lite snabbt och oöverlagt så Sofie fick väl inte så mycket instruktion som skulle behövts men efter bara några minuter slutade han att kasta sig mot varje huvudrörelse som lammen gjorde och då såg det ut så här:

Nu har jag sagt åt dem att de får dröja max två veckor med att komma igen. Får se om de är lydiga!

TIdigare i veckan var den här fina kelpiefröken på lektion tillsammans med matte Anna Widströmer som också är uppfödare till henne. Hon heter Trolla-Vide.

Det är sällan jag spontant tycker att en kelpie är riktigt fin, men det har jag gjort med Trolla de gånger hon varit här sedan i höstas. Jag visste också att jag känt likadant en gång tidigare med en kelpie jag såg på tävling i Tvååker, en tik som hette Mitchens Ester. Ofta tycker jag att det är bra att inte ta reda på stamtavlan på elevers hundar, i a f inte förrän efter ett tag när de fått en ärlig chans att visa upp sig utan att jag tittar på dem med positiva eller negativa förväntningar i blicken. Men när jag inte kunde hålla mig i nyfikenheten med Trolla längre, så var det mycket riktigt så att Ester är Trollas farmor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar