torsdag 28 november 2013

I love this girl

Hittills har jag bara studerat Bet i fria och självpåtagna övningar på stora ytor och med många djur. Därför vet jag nu när jag ska börja träna henne att hon har en  förmåga att avslappnat flyta bakom djuren med rätt avstånd och tempo men samtidigt med helt osannolik kontroll. Där där flytet är jag mycket rädd för att lyckas träna bort när jag nu ska få henne att börja sortera i olika rörelser och förstå när och hur de ska användas. Alltså går jag varsamt fram och insisterar inte så hårt ännu på att framåtrörelsen ska vara helt ren. Men hon är ändå så skarp, tar inte ett steg som inte har ett speciellt syfte. Det där med att bara följa efter och dras med av fårens rörelse finns liksom inte - så häftigt att se! Och jag hoppas det syns på de här korta filmsnuttarna. Hon är inte på en träningsnivå där jag egentligen kan ägna mig åt kameran så bättre bilder än så här blir det inte nu.

Det är tacklamm födda i juni som inte riktigt styr för hund, men ur träningssynpunkt är det ju bra. Bop krånglade sig ur sitt halsband där han var bunden för att ta sig in, så det är någon liten störning av fåren på två ställen av det skälet också.








5 kommentarer:

  1. Tänker det är viktigt att säga att jag verkligen uppskattar den här bloggen, så att du blir motiverad att fortsätta. Reflektioner runt träning och "avslöjande" videor av det här slaget är sällsynt.

    Ett litet önskemål: berätta kort (ålder och ev bakgrund) om respektive hund, varje gång den nämns/visas, även om du presenterat hunden i tidigare inlägg. Man/jag glömmer så fort - Bet vilken hund var nu det?

    Hans

    SvaraRadera
  2. Susanne Johannesson30 november 2013 kl. 08:54

    Instämmer med Hans. Du ska ha en eloge för din blogg som ger oss läsare ett fördjupat och detaljerat innehåll. Du har verkligen en förmåga att sätta ord på olika händelser i träningen och att läsa hund i alla möjliga situationer. Jag hoppas du orkar fortsätta i denna anda för det är som Hans skriver, unikt. Bra Lena!

    SvaraRadera
  3. Oj, tack för era vänliga ord!

    Bet heter Red Bet i stamtavlan och har kennelnamnet For The Win (FTW). Thomas Stokkes tik FTW Win är mamma till henne, och pappa är Angie Driscolls Kinloch Cian (Thomas och Fanny var över i Wales och parade Win innan Cian åkte tillbaka till sin ägare i Brasilien).

    Bet fyller 10 månader just idag. Hon har varit en komplett vallhund sedan mycket ung ålder och gjort allt rätt men inte gått att träna förrän nu - lite frustrerande att se en begåvning men inse att dörren är stängd. Men jag tänker på det som att hon skyddat sig själv, för det här med får är dödligt allvarligt för Bet. Med skräckblandat intresse har hon i många månader tittat på när jag tränat andra hundar att göra sådant som lätt kan förvandla ordning till kaos. Det har hon inte velat vara med om själv, så därför har hon till för några veckor sedan bara fått experimentera efter eget huvud med stora flockar på öppet fält då och då. Men i samband med att hon gick in i sitt första löp för en månad sedan började hon visa att hon nog kunde stå ut med att jag la mig i fårkontrollen. Så nu är vi igång, men i varsamt tempo.

    SvaraRadera