måndag 27 januari 2014

Bet ska lära sig dela

En del hundar går att börja kalla in mellan flockar rätt så direkt, men somliga inte, som t ex Bet. Och då är det bättre att bygga ordentligt med motivation innan man börjar göra själva delningen. Så för lite sedan satte jag upp en grindfålla i en rastgård för att inte behöva få henne att komma in snabbt mellan två djurgrupper. När hon efter några träningstillfällen förstått att de inne i fållan inte skulle med så började hon njuta av att få gå emellan och mota iväg de lösa djuren. Nu kan hon göra det snabbt och på kommando. Alltså dags att prova ute på öppet fält. Jag har klippt ihop två små filmer - första 25 sekunderna från träning med fålla inne i rastgård och sedan en dryg minut med samma övning ute på öppet fält med lösa får.

När jag började filma gick allt mycket sämre, särskilt ute på fältet, eftersom hon inte är klar för kommandolydnad utan fortfarande behöver en massa handling från mig. Vad får hon inte stå ut med för att jag ska fixa fram två minuter skakig film?! Därför blir det en del tjat när hon ska göra "turn back" mot andra flocken. Likaså händelsen efter första rundningen då hon troligen höll på att gå ut för stort och hämta upp den andra flocken - i alla fall ansåg sig Zack nödgad att ingripa, och han har rätt lite förutseende och  brukar inte vidta onödiga säkerhetsåtgärder (han var annars bara utlagd i passivitet för att flockarna inte skulle försöka gå ihop medan Bet tränades). Även incidenten när hon ska runda flocken andra gången och jag ber henne att gå åt det svåra hållet som där är vänster (vilket lämnade öppet för fåren att dra iväg mot grindhålet och hem) - hon börjar lyda men inser att hon lämnar öppet för fåren och vänder tvärt höger för att stoppa. Men starkt av henne att stanna och ta det nya vänsterkommandot tycker jag. Och hade jag ägnat mig åt handling istället för att försöka följa med telefonen så hade det aldrig hänt eftersom jag då skulle ha tagit några steg åt öppningens håll för att visa att jag var på hugget så att hon lugnt kunnat gå åt vänster.

Men lite mer "turn back-träning" med flockarna allt närmre varandra, så tror jag hon känner igen en lucka och kan ordna själva delningen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar