tisdag 7 januari 2014

När det lätta blir svårt

Grundträning är för mig inte i första hand att lära hunden en massa kommandon och moment. Nej, det är att få den att "tänka" rätt, ha en bra attityd, vara trygg i kontrollen samt - det som oftast tar längst tid, oftast mycket längre än grundträningsperioden - att eftergivet använda all sin förmåga att hantera djur enligt förarens anvisningar. För en del hundar som både läser djur väldigt starkt och samtidigt har ett stort kontrollbehov kan det lätta bli väldigt svårt.

Jag tänkte på detta idag när jag var ute med Bet en stund och tränade henne på att hämta djur på lite längre håll. När hon var sådär 5-6 månader kunde hon ibland försvinna om man inte höll ögonen på henne ute på något stort naturbete och hur perfekt som helst komma med en flock djur som hon måste hämtat minst 300 meter bort, ofta vilda tackor som haft sina lamm inne på vintern och sedan bara jobbar som naturvårdare under sommaren, alltså djur som vant sig vid att ha ledigt från både hund och människor.

Men nu när hon är 11 månader och satt i träning så är det plötsligt svårt att hämta djur på 100 meter. Varför? Jo för att jag ställt ut djuren på något sätt så att Bet ska lära sig något av att hämta dem, och jag talar om åt vilket håll hon ska gå, och hon får inte skära om hon känner drag, och hon får inte göra så stor båge att hon tappar kontakten etc etc - det vet hon från de tidigare grundträningsövningarna. Den här åkern där fotot är taget idag är långsmal och har en åkerholme och med drag hem mot fårhuset åt det håll som hon ska driva dem till mig. De första dagarna när vi tränade hämtningar här så gjorde hon alla möjliga saker som inte var så bra men som ökade hennes kontrollkänsla, men nu går hon ut så här fint som på fotot och är lugn i det. Särskilt nöjd är jag med framdrivningarna där hon inte längre vill dra iväg för att stoppa i grindhålet utan ligger på med lagom tryck och kontakt.

Det som varit viktigt i min handling är att jag inte blivit arg och pressat när hon närmat sig "hotspottarna" utan bara berömt och lugnat. På det sättet är hon rätt lik Kate som var här i oktober och november för att få rätsida på sitt kontrollbehov - press gjorde alla problem värre. Med Zack har det alltid varit tvärtom; en lite presspuff har gjort underverk för att få honom att komma ihåg vad han lärt sig i grundträningen. Självkontroll - för människor alltså! Det finns inget så spännande och givande som grundträning.

4 kommentarer:

  1. Det ska bli spännande att se all dina nya o även gamla (som man knappast hunnit se) hundar ute i arbete Lena. Är så härligt att läsa hur de utvecklas och att det verkar som du fått de hundar du önskar :)
    /Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i år hoppas jag verkligen att du dyker upp i vallhagen igen! Ses & hörs

      Radera
  2. Hej Lena.
    Håber det går godt, har du ikke Lucky mere? :-)
    Vh Lonnie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lonnie, så bra att du dök upp. Jag har tappat bort din epostadress. Kan du maila mig på lena(snabel-a)karlssonpost.se så att jag kan skriva till dig och berätta? Allt är fint med Lucky.

      Radera