onsdag 31 december 2008

Lättare att lämna kommentar

Goda vänner har hört av sig och talat om att de inte lyckats lämna kommentarer och hälsningar till inläggen här på bloggen. Nu har jag varit igenom inställningarna och gjort det lättare. Det ska nu gå bra att lämna kommentarer med den grad av anonymitet som du själv väljer genom ett enkelt klick. Grattis och hej till Cima och Kelliegården som loggade in med Blogger eller OpenID och skickade hälsning till oss när valparna var nyfödda. Nu är ni andra också välkomna!

Gott Nytt och se till att alla hundar som behöver det har en fristad ikväll när det börjar smälla. Mina egna klarar sig tack och lov bra. Gadd och Nihm verkar inte höra smällandet ö h t. Doff som är mer signalkänslig blir arg när det smäller och reser en punk-kamm längs hela ryggen och springer omkring och letar efter den osynliga fienden. Punk-kammen har han ärvt efter mormor Nettle som såg precis likadan ut när hon anade att farligheter fanns i närheten.

2 kommentarer:

  1. Ok då försöker jag igen..
    Grattis till den stora valpkullen! Ska bli spännande att följa vad Borris ger i olika kombinationer eftersom jag själv använt honom och det finns en del andra tikar som parats med honom. Lycka till med valparna!
    Såg att ni fick många hanar och förstår, enligt ditt tidigare inlägg att ni har mest tikar tingade. Kan inte annat än också undra "varför ska alla ha tikar..?"
    I min kull vart det fyra tikar och två hanar. Jag hade kunnat sälja 15 tikar, men bara två hanar! Absurt!

    Jag är själv ägare till två tikar som jag trivs väldigt bra med, men hade jag börjat om från början skulle jag valt hane av den enkla anledningen att de är jämnare att jobba och tävla med. Man kan inte komma ifrån det faktum att alla tikar mer eller mindre dras med sina hormonpräglade perioder, vilket kan uttrycka sig i förändrat vallningsbeteende (koncentrationsbrist) och sämre samarbetsvilja och kanske inte är att räkna med 100% under den tiden.
    Jag själv har förmånen att träna en hane från min första kull, vilket har varit en väldigt positiv upplevelse. Han är precis likadan i humöret 365 dagar om året och man behöver adrig nånsin ta hänsyn till hormonsvängningar där inte! En arbetskamrat att räkna med i vått och torrt! Dessutom anser jag att det är en gammal konstig myt att en tik är lättare vara ledare över. Helt fel. Ledarskapet blir vad du gör det till oavsett om du har tik eller hane.Så har man inget direkt avelssyfte med sin nya hund, finns det ju faktiskt ingen anledning att välja en tik!

    Gott nytt år på er!
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Hej Lena och Tack för ditt inlägg och träningen för några veckor sedan.
    Mina 4 träningsfår är nu riktigt invallade efter besök från Hanna Eriksson med Glen och Eddi ;-) Hanna hjälpte mig lite med Meg. Idag gick hon Toppen bra (med lite nyinköpta atteraljer ;-))
    Är sugen på tävlingarna utanför Ronneby, ska kolla in kalendern.
    Gott nytt år och på återseende!
    Sofie med Meg och Rikke

    SvaraRadera