tisdag 18 augusti 2009

Tävlingar på Gotland - Donna Godkänd Vallhund


Tillbaka i Björkeryd efter en fantastisk helg på Gotland. Lars o Marianne Nobell bjöd på ett härligt fält och jättefina får i bra kondition som svarade fantastiskt på hundarnas minsta signal. På söndagen hade de hunnit bli lite mer motsträviga och flockarna svårare att hålla ihop, men fortfarande riktigt bra djur att tävla på - en roligt tävling ska vara svår tycker jag. Tack ska ni ha. Gotlänningarna är också alltid så omtänksamma och trevliga vilket ytterligare bidrar till upplevelsen.

Mina hundar gjorde dessutom mycket för att göra mig lycklig. Doff placerade sig 3 och 4 på IK2 och har därmed tillräckligt med kvalpoäng både till Unghundscupen och SM (fast till SM tror jag inte att jag åker med honom i år, han är så ung och jag har inte tränat honom riktigt för den utmaningen än). Särskilt på lördagen var jag nöjd med min egen handling där jag tog honom runt banan utan ett enda stopp under hela drivningsmomentet - han kan GÅ den hunden om jag bara sköter handlingen som jag ska. På söndagen blev jag tvungen att köra lite flank-stopp för att fåren inte skulle dra av banan, men det var alla tvungna att göra, så jag var nog inte mycket sämre än någon annan. På lördagen hade han 89 poäng och vinnaren 91 och på söndagen 84 när vinnaren hade 86, så det var hårfina marginaler som skilde ekipagen i toppen åt.

Donna visar på fotot upp sina medaljer både för tredjeplats i IK1 och för Vallhundsprovet där hon gick runt på 89 poäng (jag stod kvar vid stolpen och visslade henne runt). "Härlig följsam hund" var domarkommentaren i protokollet från Vallhundsprovet. Detta var första tävlingsutflykten där hon kändes riktigt riktigt fin i huvudet och hade härlig kommunikation med mig i alla lägen. Miljöträningen på färjeterminalen med truckar och lastbilar och annat som hon haft så svårt för tog hon med upphöjt lugn. Det händer fortfarande saker för Donna på tävlingsbanan som gör att hon inte riktigt når resultat poängmässigt, men hon var nog ändå helgens största glädjeämne för mig. Och alla tycker att hon är så fin och trevlig och tror mig inte om jag säger att hon var ett avlivningsfall för ett halvår sedan.

Doff har nu förfrågningar från 3-4 tikar inför höstens betäckningssäsong så nu ska jag gentesta honom för CEA, så att jag kan känna att det är seriöst att låna ut honom. Det är många tikar idag som har problem med att vara potentiella anlagsbärare av CEA och då måste de söka efter en hane som är fri för att valparna inte ska drabbas av ögonfel. Det tar några veckor innan man får svar från Optigen i USA, men jag återkommer när resultatet är klart.

3 kommentarer:

  1. GRATTIS Lena vilken helg du haft med både Doff och Donna, ni är sååå duktiga. Ni gör sånt som jag drömmer om att göra. Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Hej Lena !
    Det var nog inte bara hundarna som presterade bra i dina ekipage. På mig och Jeanette imponerade du iaf stort. Det var trevligt att träffas. Jag har fått lite mersmak så vi ses nog igen. Lycka till så länge.
    Hälsningar
    Åsa W i Riala (som "debuterade" med Jean)

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa, lika stort nöje för mig att träffa er. Att få lära känna en massa intressanta och trevliga människor är en av alla goda saker som kommer ut av vallhundstävlingarna. Din och Jeans debut var jättefin - så lugn och bra du var! - vi ses säkert igen.

    Och Anna-Carin: det är bara du som kan förverkliga dina egna drömmar. GÖr det! Du och Cap har ju redan tagit ett stort steg i år nu när ni är godkända. Det behövs inte så mycket till för att ni ska gå en fin IK1-runda.

    Hej på er, nu måste jag sticka för jag håller kurs nere i Blekinge ikväll. Nästa söndag dömer jag KM i Åseda åt Kronoberg, så då ses vi väl Anna-Carin?

    SvaraRadera