tisdag 25 maj 2010

Vidare öden och äventyr

Först ska jag berätta om dagens lättnad efter ett äventyrligt dygn. Jag skulle ut på en liten föreläsningsturné och behövde vara borta över natt och ville inte lämna Sapp och Seth i samma hundgård utan tillsyn för det kan bli för synd om Sapp. Alltså bestämde jag mig för att utnyttja en stående förfrågan från en bekant om att få passa någon av mina hundar ibland. Hon verkligen älskar dem men kan inte ha hund själv. Men Seth ville verkligen inte och var ursur när han insåg att jag tänkte lämna honom, och jag hade inte mycket mer än satt mig på tåget innan de ringer och berättar att Seth stuckit från dem. Jag lyckas låta ganska lugn, mailar in annons till dagstidningen, anmäler Seth som försvunnen hos polisen och genomför sedan mina föreläsningar - rätt bra gjort av mig tycker jag. Hemkommen idag på förmiddagen och börjar en kartläggning av vart han kan tänkas ha gått. Kl 17 ringer polisen och då har en lantbrukare hört av sig om en Border Collie som plötsligt dykt upp idag på morgonen kl fem och hjälpt till att ta in korna och sedan parkerat sig på gården lite trött, halt och hungrig. Vilken lycka en del telefonsamtal kan vara!!! Bonden gillade Seth jättemycket och hade nästan tänkt behålla honom, sa han. I alla fall skönt att Seth ägnar sig åt meningsfulla saker när han kommer på villovägar. Hädanefter blir det professionellt hundpang för Seths del om han behöver lämnas bort.


Doff åkte på arbetssemester till Claes o Sofie i söndags. De går nybörjarkurs för mig med sin egen unghund nu och jag har förbjudit dem att försöka använda den till jobb. Doff kan de både använda till jobb och invallning på sina får och till att träna sig själva på att föra en vallhund. Doff är typen "easy to handle, hard to master" så han är lättkörd även för någon som inte är så van.

I lördags var jag med Doff o Donna på IK2 i Maglarp. Sapp var med på miljöträning och jag tycker han tog det bra, lite spänd men inte rädd och helt neutral. Han har fått lugna vänliga ögon. Tävlingarna var inte de lättaste och två tredjedelar fick bryta i första tävlingen och ca en tredjedel i den andra. Själv gick jag runt med Donna (SM-poäng faktiskt) i den första och med Doff i den andra. Det var ett mycket litet fält och dessutom stängslat och med rätt starkt drag som verkligen utmanade hundar som behöver lite utrymme för att kunna jobba naturligt. Jag var dum som skickade Doff mot draget på den första tävlingen eftersom han är bra på att överflanka om man skickar från draget. Alltså tajtade han in framför utställarhunden som ligger i draget för att säkert ta fåren från den. Ingen bra tanke och den leder till att han bara får med sig två av de tre fåren hem. Donna får tvärtom väl mycket eye när hon möter djur i starkt drag, så jag fick kosta på henne tre extra signaler för att få henne till toppen - utan de poängavdragen hade hon haft en av topplaceringarna men nu fick hon nöja sig med en niondeplats.
MINUS för mina hundar den här tävlingen: Att inte kunna driva med holdback i draget. Åtgärd: måste åka bort med dem för att träna på långt håll och med flyktigare får än våra egna stabbiga köttrasdjur.
PLUS: Verklig koll på fåren, inga glidningar och aldrig risk för att tappa dem vilket många gjorde. Donna inte för vid utan låg fint och höll flanken jämnt i draget. Jättebra balans och tryck vid fålla och singel - där fick väldigt många bryta för att de inte kunde hålla fåren.

2 kommentarer:

  1. Det var inte illa att han t.o.m hittade jobb när han irrat bort sig.;-)
    Det är mer än vad många människor nu för tiden klarar ens när de vet var de är.

    Mvh Jenny

    SvaraRadera
  2. Ha ha kul hund som jobbar när han sticker iväg!! Tur att han kom tillbaka!
    Eva!!

    SvaraRadera