lördag 7 juli 2012

Uppföljning

En kort uppföljning av förra inlägget;  hämtträning för Mae borta med utställare. Tränade bara ganska korta hämt för att det säkert skulle gå rätt och jag hinna ifatt henne om det skulle behövas, ca 100 meter och fältet var inte så stort att hon kunde försvinna ut (eller rättare sagt hade hon då fått ge sig ut i skogen och det valde hon frivilligt att avstå från). Med dessa förutsättningar var hon inte det minsta seg utan gick rakt på målet.

Första gångerna jag skickade henne mot draget gick hon tajt för att känna koll men jag valde att vara enbart positiv över att hon inte satte igång någon kontrollerande tankeverksamhet som segade henne. Efter bara några gånger ökade hennes självförtroende i kontrollen och hon gick ut väldigt lagom och med bra djup och upptag.

Nästa steg i träningen blir större avstånd, och tredje steget blir större avstånd på ett fält där hon kan bli för vid. Det gäller att ha rätt förutsättningar när man ska träna bort problem, så jag får fundera lite över vem jag ska våldgästa nästa gång.

Passade också på att låta Lucky göra några VP-hämt med utställare. Han är en naturlig hämtare med stora utgångar, bra djup och tendens till att slå över, så där är inga problem, och han skulle klara betydligt längre hämt. Men jag är ovan vid att föra en flankerande hundtyp som funderar mer över vad det första fåret i flocken håller på med än över vilken linjen är till mig. Med Lucky känner jag att jag måste lära mig att låta honom jobba på ett sätt som är naturligt för honom samtidigt som jag hjälper honom att hitta linjen utan att överstyra. Har ni sett Kevin Evans Youtube-filmer på unghundar han har till salu? Ungefär så ser Lucky ut om jag inte bromsar upp honom - jag får kanske passa på att gå kurs för Kevin nästa gång han kommer till Sverige för att få tips på hur jag ska förvalta all denna kraft i flankerna. Allt som är enkelt med Lucky är sådant som är svårt med den typ av hundar jag brukar ha, och allt som är svårt med honom är sådant som är gratis med mina andra hundar. Men framför allt måste jag försöka komma ihåg att det inte ens är fyra månader sedan han såg får för första gången och han är helt klar för att gå ett VP - tror inte att jag tidigare haft någon hund som är positivt träningsbar på det sätt han är.. Har anmält oss till VP hos Kronobergs VK 1 augusti - funderade på att starta honom i Agunnaryd tillsammans med Mae men jag är lite fåfäng och ville inte riskera att gå runt på för låga poäng-;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar