onsdag 9 november 2016

Att börja med valpen 2

Jag hoppar direkt på fortsättningen från förra inlägget där jag för första gången hade tagit in 7 månader unga Bowie i rastgården för att se om han var klar för lite uppstyrning. I det inlägget visade han upp ett kontrollbehov med ett spänt eye rakt mot djuren för att låsa fast dem i hörnet  (filmsnutten som avslutar förra inlägget). I det här inlägget ska jag få honom att gå runt djuren och ta ut dem ur hörnet (det är samma träningspass som i förra inlägget).

Övningen med att få honom att gå runt djuren har flera delmål och jag tycker att jag har väldigt stor nytta av den även med vuxna hundar jag tar in på träning:
1) Det är ett naturligt sätt att få hunden att upptäcka att jag finns, både som verksamhetsledare och som samarbetspartner för att kontrollera djuren. I början av den här träningen är det därför avgörande att jag lyckas behålla min position framför djuren så att hunden får ett förarbalansläge och efter ett tag lär sig lita på att jag ser till att hålla koll på min sida djuren.
2) Hunden lär sig att hantera sitt medfödda förutseende, dvs den får inte rusa eller fega med att gå in bakom djuren och sedan skynda tillbaka för att stoppa dem.
3) Hunden lär sig en teknik för att kontrollera djur bakifrån (dvs den ska vara trygg i att den inte behöver stoppa djur framifrån för att ha kontroll).
4) Den lär sig att inte vara rädd och spänd för trånga lägen.

De första tio minuterna av det här träningspasset kunde jag tyvärr inte filma eftersom jag behövde ha full koncentration och reaktion på minsta ögonrörelse hos Bowie. Synd, men den filmen hade behövts en medhjälpare till eftersom det intressanta minst lika mycket var vad jag gjorde. Jag hade brutit en liten slyruska som jag förlängde min arm med för att markera "förbjudet område " med så fort som Bowie visade eye eller rörde sig mot djuren, Det varvade jag med ett lågmält sssccchhh som han nog kände igen eftersom jag använt det tidigare när han gått runt fårflocken när han fått valla fritt ute på bete. Egentligen hade det nog varit en långtråkig film att titta på för mesta tiden gick åt till att vänta ut honom. Jag såg ju att han väldigt gärna ville göra något med fåren men var rädd att tappa kontrollen om han gick in bakom dem. Rädd för trånga lägen är han inte, det hade jag sett i olika situationer tidigare, men det är vanligt hos många hundar i början av träningen och i så fall är det viktigt att jobba bort den rädslan först. En rädd hund gör lätt fel och då får den bannor för att den är rädd, ingen bra början.

När jag kunde ta den här lilla filmsnutten hade han förstått vad jag ville men är mycket tveksam och man ser att han flera gånger är på väg att springa tillbaka för att stoppa när han ser att något får rör på sig. Jag hjälper honom genom att börja gå och få fåren med mig innan han är ända inne bakom dem. Nästa varv går bättre och han är mycket mer frimodig med kontrollen. Men han har inte förstått att jag faktiskt står för kontrollen på min sida och filmen slutar med att jag tappar telefonen för att jag måste hinna före fåren för att behålla min kontroll.



Nästa dag är han redan från början med på vad som ska göras och han har bättre balans i förhållande till både mig och färdriktningen.



Nästa steg - som kommer i nästa inlägg - är att påbörja hundens förståelse för att det är skillnad på kontroll när man flyttar djur och kontroll som är för att stoppa eller vända djur, dvs skillnaden mellan att "tänka" driv eller flank, och att hunden fortsätter att flytta djur även om jag inte längre är framför dem.

Observera att allt vi gör i den här tidiga träningen bygger på ömsesidig respekt och på att Bowie uppfattar mig som en viktig resurs. Annars skulle jag behöva bli arg på honom, och en så här ung hund vill jag inte träna alls om jag inte kan vara vänlig och uppmuntrande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar