torsdag 17 november 2016

Första kommandot

Plötsligt visade sig solen idag efter flera regndagar så då var det verkligen läge att ta ledigt en timme och träna lite, inte minst Nicks som ska tävla till helgen. Bowie, sju och en halv månad nu, har börjat bete sig bättre och varken skällde eller försökte bita av kättingen som jag brukar parkera honom med; läge för belöning alltså. Efter fem minuter var läget så lugnt att jag bestämde mig för att introducera hans första vallningskommando, som är "ligg" - hittills har han bara haft "nej" och "kom". Jag brukar undvika att införa "ligget" innan jag känner att en unghund har börjat hitta verktygen för att skaffa sig kontroll över flocken. Jag brukar också säga, vilket ni som går kurs för mig vet;-), att hunden då också förstår kommandot intuitivt om man börjar med att säga det i kontrollerat läge där ett stopp är naturligt. Och mycket riktigt; Bowie bara vek benen hur mjukt som helst - och observera också att det inte finns antydan till motstånd eller uppmärksamhet på mig utan bara fokus på djuren. Det är lite olika på hundar hur svårt eller lätt de har för ett naturligt liggande, men med pusselbitarna på plats innan man introducerar kommandot bör det kunna bli nästan så här konfliktfritt.



Detta var i förarbalansläge, dvs lätt för hunden att känna kontroll på sin sida djuren om man tidigare visat den att man själv kan kontrollera sin sida. Efter en stund började jag med att kliva ut ur min position och låta djuren passera mig så att Bowie plötsligt var i en position där han skulle driva djuren bort från mig. Inte direkt läge att stå och hålla i en telefon då men några sekunders film med två "ligg" blev det.



Sedan sov han gott i flera timmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar