tisdag 29 november 2016

Slipp julstäda och kom på temakurs!

Vädret resten av veckan ser ut att bli snöfritt och dessutom sol i helgen, så jag erbjuder kurs på lördag 3 december för alla som vill slippa handla julklappar och städa. Vi börjar kl 10 och håller på tills det börjar skymma. Middag och avslutningsfika ingår i kursavgiften. Behöver någon sova över (jag finns ca tre mil söder om Växjö och en mil norr om Tingsryd) kan jag värma upp andra huset för ca vandarhemspris, frukost ingår. Mer info och anmälan  till min epost



Känner ni igen det? Hunden "vågar" inte fortsätta jobba på djuren när det närmar sig ett trångt läge eller passage eller när draget ökar. Plötsligt släpper den kontakten bakom djuren och ger sig iväg åt andra hållet för att stoppa. Det här ska vi jobba med i olika övningar där vi håller oss varma med strömövningar i bra tempo och mycket aktivitet. Och det handlar inte bara om hunden - även vi på två ben behöver träna oss i att göra rätt för att hunden ska "våga". Framåt eftermiddagen ska alla hundar vara betydligt "modigare" och alla förare betydligt mer aktiva med hjälperna.

Hundar på olika träningsnivå kan delta och alla ekipage gör övningarna på sin egen nivå, t ex kan den ena göra övningen i förarbalans och någon annan i fråndrivning etc. Vi börjar med vinterlamm av köttraskorstningar som står där man parkerar dem, och går det sedan bra kan vi fortsättta med rörligare finullsfår eller större flockar för att öka svårighetsgraden på övningarna. Grundkravet för att delta är bara att du kan träna din hund utanför "tjugofemman" och att du kan ha den lös bland får och andra hundar (man har alltså inte sin egen lektionstid utan alla gör allt i en följd).

6 kommentarer:

  1. Oj, hade jättegärna kommit med Rhemy, men hinner ej kolla o fixa flyg mm så fort.. :-(

    SvaraRadera
  2. Ja det hade varit skitkul att träna en dag och babbla en natt, men man ska inte satsa för mycket så här års, plötsligt blir det snö och alla planer far iväg. Vi får hitta ett annat tillfälle.../Lena

    SvaraRadera
  3. Det där är ju EXAKT vad vi behöver träna på. Har en treåring som är rätt grön och vek emot både får och mig. Han blev stångad av en tacka för ett tag sen och nu vill han bara dra på en flank så fort fåren stannar eller bromsar in. Finns inget tryck alls! Det känns som att det bara blir sämre eftersom han tycker att jag blir otäck och jag måste hålla koll på tackan också. Men det är ju rätt långt till dig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter nästan som att vi skulle behöva förbereda med några pass självförtroende och "team building" före kursen. Det gäller att släppa lite på kraven samtidigt som man bjuder på bra situationer. Du får köra övernattningsvarianten om du lyckas rymma hemifrån. Kursavgiften är låg eftersom jag varken har restid eller bilkostnader, men visst - du har onekligen en bit att åka./Lena

      Radera
    2. Ja det låter onekligen lockande.. Jag hamnar i ett läge där jag måste hålla koll på tackan så jag kan skydda honom samtidigt som jag vill att han ska gå rakt mot djuren och han tar det som kritik. Är tveksam till om jag kan smita i helgen för jag har en del planer men det skulle ju behövas.. Kommer du köra något liknande igen tror du?

      Radera
  4. Hade ju varit jättekul, men tyvärr så kan vi ju inte i helgen. Men Zpike har ju ett stort förutseende och gör gärna precis det du beskriver. Hälsningar Sofie

    SvaraRadera