torsdag 7 oktober 2010

Här ligger vi med träningen: Sapp


Sapp jobbar med kaklet, det där som finns i uttrycket "gå in i kaklet" som Mona Sahlin använde i valrörelsen när hon fick frågan om de rödgröna hade gett upp. Då svarande hon att man inte skulle gå in i kaklet förrän söndag när vallokalerna stängde.

Sapp har tyvärr under sin allt för långa tid i passivitet i hundgård lärt sig att kakel är hårt och att det är lika bra att ge sig. Så nu håller jag på och lär honom att verkligen gå ända in i kaklet. Hurdå? Ja främst med massor av peppning i lina. Ibland ser jag också till att ställa till det ordentligt med djuren så han får en massa jobb att få ordning på flocken igen - och det får han fixa precis hur han vill utan kommandohjälp med bara en massa beröm oavsett vilka initiativ han väljer att ta. Han är inte på något sätt rädd för djuren eller något annat, utan det är bara det att han väldigt grundligt lärt in att "slå av" när han möter ett motstånd. Nu gäller det att få honom att se en utmaning i motståndet och få honom att hitta det kontrollbehov i sig som varje sann Border Collie har. Han tar träningen bra måste jag säga, men det är en bit kvar till kaklet.

Och så har vi ett annat problem som måste lösas före den 14 november då jag har anmält oss till VP. Han vågar verkligen inte lämna mig mer än 25 meter för att hämta djur om det finns andra människor i närheten, så här måste nog problemfokuserad intensivträning till om det ska vara lönt att fullfölja anmälan.

Men han har sååå snygga öron och en mycket speciell charm som jag kan glädja mig åt varje dag i väntan på att hitta ett lämpligt hem/arbetsplats åt honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar