tisdag 12 oktober 2010

Om tempo

Var och tävlade i lördags med Seth, (ska göra ett inlägg om det så fort jag får tid på temat kontroll-balans, men jag behöver rita en bild först).

Just nu blir det istället ett inlägg på temat tempo, vilket är en följd av att tävlandet ofta ger någon bonus i form av tränings- och hundsnack. Anna Christiernin och jag kom i alla fall att prata om drivning och träning av drivning när vi satt där i lördags (solen flödade, vilken dag!) och tittade på olika arbetssätt ute på banan. Hon berättade då om en visdom hon fått med sig när hon var på kurs i somras (sa hon för Dan Morrisey eller Simon Mosse? jag minns inte). Det handlade om sakta-kommandot (steady, time) och när man lär in och använder det. Andemeningen i det Anna återgav stämmer så väl in med hur jag tänker kring stopp-kommandot; att det ska vara ett meningsfullt vallningskommando för hunden som hjälper den att fokusera. I grundträningen försöker jag verkligen att inte använda "ligg" som nödbroms för att hunden gör fel, utan bara när det är meningsfullt för den och kommandot inte leder till att den känner att den förlorar kontrollen.

Sakta-kommandot då? Jo, likadant med det; inte använda det för att banna och försöka bromsa en hund som jobbar sig för fort in mot djuren. Sakta/time/steady-kommandot kan bara läras in och användas i lägen av balans där hunden befinner sig i rätt position, på rätt avstånd och i rätt tempo för att driva djuren rakt i ett behagligt tempo. Det är ett kommando som talar om för hunden att "nu ligger du rätt, behåll det här läget och det här tempot". Innan hunden har hittat rätt tempo och läge är sakta/time/steady inte ett kommando som har någon betydelse. Så länge hunden jobbar sig in mot djuren och när som helst är beredd att springa upp och stoppa fåren för att den inte hittar kontroll i drivningen, är den inte färdig att uppfatta sakta-kommandot som något annat än ett hinder för kontroll.

Den här pusselbiten med sakta-kommandot gav mig en verkligt tydlig bild av hur jag vill träna hundens förhållande till drivningen. Ska medvetet börja tänka på att inte använda "time" för att korrigera en hund som går för fort eller för nära. Det blir nyttigt och kommer att berika träningen, helt klart.

2 kommentarer:

  1. TACK för att jag fick följa med!! Det var riktigt roligt!!

    SvaraRadera
  2. Hej Lena!
    Jag såg först nu att du har skrivit om vårt lilla samtal! Det jag också fått lära mig är att "sakta" inte är en hastighet, utan ett avstånd. Det blir en väldig skillnad om man tänker så istället!
    "Sakta" = "Håll det avståndet". Då blir det inte att man bromsar en hund när den är på gång att sätta igång djuren, utan först när djuren går i lämpligt tempo. Det innebär att man då inte talar om för hunden att "du får inte driva på", utan starta dom först och sedan sänk hastigheten om det behövs, för att hålla samma avstånd. Det ger en hund som själv korrigerar sin "pace" vid behov.

    SvaraRadera