En viktig ingrediens i en prestationssituation är förmågan att fokusera på rätt sak. Med vetskap om att den mänskliga hjärnan producerar ca 65 000 tankar på ett dygn (tror det var det antalet) så måste man öva upp förmågan att sortera och göra sig av med onödig information. Och hur svårt kan det vara!? Vi fick känna efter själva med en enkel övning som Anita utsatte oss för, minns inte ur vilken bok hon plockat den, men gissningsvis Johan Plates Prestationspsykologi.
Övningen gjorde vi två och två och den gick till så att vi fick ett papper som på den första sidan hade ringar som var blå, röda, svarta och gröna. Den ena av oss pekade på slumpvis valda ringar och den andra sa vilken färgen var. Det var inte så svårt att komma upp i hastighet på den övningen. På den andra sidan pappret stod orden blå, grön, svart, röd med bokstäver, men bokstäverna i orden hade inte den färg som ordet betecknade. Istället stod det kanske blå, men bokstäverna var röda. När den ena pekade på ordet blå skulle den andra alltså säga röd eftersom det var det som var färgen. Hur mycket man än ansträngde sig så var det himla svårt att bara koncentrera sig på färgen på bokstäverna och bortse från vilket ord det stod - det blev både ett och annat fel och det tog mycket längre tid att få ur sig svaret.
blå svart röd grön
Så här alltså, fast i fler kombinationer över ett helt papper
Så här alltså, fast i fler kombinationer över ett helt papper
För över erfarenheten från den här övningen på alla stimuli som hindrar en från att behålla fokus på rätt sak i en tävlingssituation! För de allra flesta människor krävs det en hel del mental träning för att lyckas.
Anita sa också en annan sak som jag tror att jag själv bortsett från, nämligen hur viktigt det är att använda så många sinnen som möjligt när man ska träna sig själv att tänka rätt. Det är ju lätt (och bekvämt) att tro att det räcker med att man kopplar in hjärnan och säger åt den hur den ska tänka. Men det är inte speciellt effektivt jämfört med att också koppla in t ex syn, hörsel eller sensorisk aktivitet. Anita tog exemplet med att lära sig att inte tänka "å så duktiga alla andra är, jag har inte en chans". I det läget är det inte så effektivt att tänka att man ska sluta tänka så. Istället har man mycket lättare att sätta stopp för de dåliga tankarna om man skapat och tränat in någon ritual där man säger "stopp" samtidigt som man utför någon aktivitet, t ex går och trycker på en knapp. Även om man inte har med sig knappen till tävlingsplatsen, så har man efter en del träning med sig sättet att stänga av och säga stopp när de negativa tankarna vill slå till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar