söndag 2 juni 2013

Etik för instruktörer

När jag vakade över Maes valpning häromnatten så passade jag på att kolla en blogg jag blivit uppmärksammad på av en bekymrad SVAK-medlem. Den är skriven av en person som började (och slutade) en kurs hos en SVAK-instruktör. Läs den här Den medlem som kontaktade mig hade inte bara läst bloggen utan också fått historien från en av de andra eleverna som också berättat om instruktörens grova utfall mot andra instruktörer och uppfödare.

För SVAKs domare finns en rad etikregler, där en är att inte kommentera andra domare och deras beslut. Skulle SVAK kanske också ha en instruktörsetik, undrar man efter att ha läst det här blogginlägget. Regel nummer ett: kommentera aldrig andra instruktörer, deras undervisning eller uppfödning. Regel nummer två: Säg aldrig åt eleven att han/hon har en värdelös hund.

Men låt mig först bara säga att det här inlägget är svårt att skriva eftersom jag själv är instruktör och dessutom många år suttit i SVAKs utbildningskommitté. Men meningen med att skriva det här är absolut inte att framhålla mig själv som något föredöme, och inte heller att döma någon ohörd. Det är också så att vi alla som instruktörer, hundägare, tävlingsförare, uppfödare då och då brister i omdöme eller uppträdande - och det kanske inte enbart är dåligt eftersom det ibland behövs lite konflikt eller nerver för att komma framåt. Jag är varken perfekt eller perfektionist.

Men med ovanstående reservationer beaktade så är det ändå illa nog om den här instruktören uttryckt sig och betett sig så att eleven kunnat uppfatta mötet med en SVAK-instruktör så som han beskriver det.

När jag själv satt i SVAKs utbildningskommitté så drev jag linjen att de två utbildningshelger som avslutar steg 1 och steg 2 i instruktörsutbildningen skulle ha fokus på träning av hund och förare istället för som det var tidigare då steg 2-kursen innehöll rätt mycket pedagogik och psykologi. Jag menade att förmågan att "ta folk" måste finnas hos dem vi utbildar till vallhundsinstruktörer, och att det dessutom finns många möjligheter utanför SVAK att skaffa sig sådan utbildning, t ex via studieförbunden. Jag menar också att förmågan att förklara vad olika träningsmoment har för syfte och hur de ska genomföras, och varför olika hundar måste tränas på olika sätt inte i första hand hänger på pedagogiska kunskaper, utan istället på att instruktören har en gedigen erfarenhet och god överblick över olika träningsmetoder och hundtyper. Pedagogik utan sakinnehåll har man ju råkat ut för i olika kurssammanhang, och något tråkigare finns inte.

Borde jag omvärdera den linjen jag drev då? Först när jag läste Henric Rosvalls blogginlägg tänkte jag det, men - nej, jag tycker inte det. Att lära andra människor att använda vallhund kräver något som inte går att utbilda fram, nämligen omdöme. Vad är då omdöme? Kan svaret vara en kombination av kunskap, hjärna och hjärta? Man måste också tycka om människor och respektera att våra elever tycker om sin hund oavsett hurdan den är, och att det är den hunden med alla dess brister som man i egenskap av instruktör ska hjälpa dem att göra det bästa av och samarbeta med. Grundträning är faktiskt till största delen att hjälpa hunden att hitta sina bättre sidor och att glömma sina sämre. Ingenting av det här blir begripligare för våra elever genom att vi pratar skit om andra instruktörer och deras uppfödningar.

Det andra som känns rätt hopplöst i Henric Rosvalls berättelse är hur han upplevde innehållet i sin första vallhundslektion. Det hela är klyschor från början till slut, typbilden av en militärisk och dumauktoritär instruktör och typbilden av en oförstående "jag vill inte ha någon konflikt med min hund-elev". Det finns mycket att diskutera igenom i den här beskrivningen. Eftersom jag inte var med så ska jag inte säga att instruktören genomförde dåliga eller felaktiga övningar, för det kan jag inte veta. Men helt uppenbart gick instruktionerna om mål och medel inte fram, och nästan värst av allt så verkar instruktören inte ha uppfattat att eleven inte förstod. Och eleven tror fortfarande att han förstår mer än instruktören, vilket vi inte heller kan veta någon om eftersom vi inte var där, men i mina ögon ser det inte ut att vara så heller. Det blir rätt mycket man känner att man skulle vilja prata både med instruktören och eleven om.

Man är inte en fullfjädrad instruktör så fort man är klar med sin steg 2-utbildning, och man måste tillåtas lära av sina misstag utan att bli utkastad. Hur ska SVAK annars få några erfarna instruktörer!? Men samtidigt måste vi ha en utbildningsorganisation i klubbarna som bygger på öppenhet så att enskilda instruktörers brister i omdöme, utbildningserfarenhet och pedagogik inte förstör den enskilda klubbens eller hela SVAKs rykte i bloggar på internet. Det är också viktigt att göra en ordentlig värdering i klubben av medlemmars erfarenhet, kunskap och personliga lämplighet innan man skickar dem på utbildning. Det är i klubbarna som nya instruktörer internutbildas både före steg 1-utbildningen och mellan steg 1 och steg 2, och det är den största delen av utbildningen. Två centralt arrangerade helgkurser gör ingen till instruktör.

15 kommentarer:

  1. Bra skrivet Lena. Jag läste lite om detta på Facebook och det kändes verkligen tråkigt. Både för de inblandade men även för mig själv eftersom jag också är SVAK-instruktör.
    Jag skulle vilja vara stolt över den titlen men såna här incidenter stänker tyvärr misstroende på oss alla och det är verkligen jättetrist.

    Vi kanske borde få till någon form av instruktörskonferens...?

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så rätt tänkt Eva, men det brukar vara svårt att få till i praktiken. De som skulle behöva komma kommer inte. Och det är så lätt att sitta och vara klok internt. Jag tror att det många gånger saknas öppenhet i klubbarna, och jag tror att de utbildningsansvariga inte alltid orkar med eller har förtroendet att besöka kurserna, att det uppfattas som misstroendeförklaring istället för stöd och support. Själv har jag det så att alla klubbmedlemmar är välkomna att komma och titta på kurserna bara de inte är i vägen och stör dem som betalat kursavgift och har rätt till min odelade uppmärksamhet.

      Radera
  2. Jag upplevde det otroligt svårt att förstå själva träningsmålen när jag började med vallning för cirka 2 år sedan. Jag upplevde träningen väldigt konfliktfylld och opedagogisk för hunden men eftersom jag inte riktigt visste vad jag gjorde så fortsatte jag. Jag är säker på att den instruktör jag gick för ville mig och min hund sitt allra bästa men det blev väldigt fel tycker jag så här i efterhand. Jag fick en känsla av att mycket av träningen gick på känsla vilket förstås för en helt grön person är omöjligt att förstå. Jag känner inte alls igen skitsnacket av andra och hoppas att det var en engångsföreteelse men jag känner igen att inte förstå vad man gör när jag läser vad Henric skriver. Och jag har hört många som upplever samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Mette, precis så är det. I mina ögon så är den huvudsakliga uppgiften för mig som instruktör på en nybörjarkurs att ge föraren en målbild och träna föraren att göra rätt saker. Hunden börjar för det mesta bete sig rätt när föraren gör det - problemet är ofta på nybörjarnivån att hunden kan och ser så mycket mer än föraren.

      Radera
  3. Angående det Mette skriver...o som Henric också skrev om hur att träna hund respektive förare att förstå vallning tycker jag att du, som har det skrivna ordets gåva, att du ska skriva en svensk bok om hur man steg för steg jobbar med hundens olika egenskaper för att träna den att bli en bra vallhund. Detta kan sedan matchas med vilka metoder man använder vid varje steg, kriterier, m.m. och vad det är viktigt att föraren reflekterar över och gör. Jag bistår gärna med att läsa o ge kommentarer utifrån min erfarenhet hur svårt vallning är att förstå för någon som inte vet något om får och inget om vallning ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föreslog faktiskt ICA bokförlag detta för några år sedan (eftersom de har en kvalitetsutgivning av just handböcker i allt från vävning till hundträning). Men när de hade kollat upp lite om vallhundar så sa de att marknaden för den här boken var alldeles för liten. Sedan dess har jag ibland lekt med tanken att ge ut boken själv och vara min egen redaktör och förläggare, men antingen blir det en väldigt dyr bok eller så blir jag väldigt fattig om det enbart säljs t ex 500 ex. Men kanske det sker till vintern...

      Radera
  4. Ja, en bok hade varit kanon verkligen varit kanon.

    SvaraRadera
  5. Det kanske inte är allas sanningen det i bloggen. Har själv gått kurs och upplevt kursare som han i inlägget. Kan inget om vallning och inget om får, säger hela tiden att de inte förstår samtidigt som de talar om hur det borde vara. Mycket tjat om vad den och den personen sagt om hur man skall träna. Tillåter inte att hunden blir tillrättavisad men det är ok att den anfaller fåren. Så kanske det finns lite andra nyanser i det hela, inte bara en instruktör som varit dum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det elever som är så duktiga att man i sitt stilla sinne undrar hur de ö h t har kommit på idén att söka sig som elever till en kurs när de är så kompetenta att de i själva verket kunde ha hållit kursen själva! Personligen har jag inte svårt att hantera dem så att de snart får annat att tänka på, men jag inser mycket väl att det är lätt att bli provocerad.

      Men det är ändå så att SVAK med sina kurser bjuder ut en tjänst som man tar betalt för. Även om det läggs mycket ideellt engagemang i klubbarnas kursverksamhet så krävs ändå ett professionellt uppträdande gentemot "kunderna", t ex inledningsvis gå igenom vilka krav man ställer på allt från cigarettfimpar till okontaktbara hundar.

      Och även om eleverna börjar hänvisa till vad de varit med om på andra kurser, så får det inte bli anledning till att instruktören börjar ösa ur sig skit om dessa instruktörer och deras hundar. Det är en otrygghet som inte går att hantera om man som instruktör behöver vara rädd för att bli förtalad av andra instruktörer. Och SVAKs rykte som utbildningsorganisation för vallhundar tål ju inte heller för många rykten av det här slaget. Så även om det finns skäl för en instruktör att gå i taket, så är det inte okej med förtal av andra instruktörer.

      Själv brukar jag vid första kurstillfällets introduktion ta upp frågan om andra kurser och instruktörer. Det är ganska lätt att förklara att det finns flera olika sätt att få fram en användbar vallhund, och att alla sätt inte passar alla människor. Men också att det är viktigt att man som elev förstår att varje sätt har sin egen inre logik och att man själv och hunden kommer att bli väldigt förvirrade om man under nybörjarträningen försöker undfly problem och konflikter genom att flytta runt mellan olika instruktörer (dvs olika träningsmetodik).

      Radera
  6. Upps ser att jag stått som "anonym" men jag antar att du fattat vem som skrivit Lena ;)
    Då hoppas vi på vinter o att det faktiskt nog finns en större marknad nu.
    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  7. Känner igen detta att inte förstå, att man inte har någon målbild, inte vet vad som väntas..inte vet vad man skall göra vad som är bra el inte bra. Känner även igen detta att att man inte gillar om nån tar hårt i ens hund, även om det är befogat. Men,fårena ska ALLTID komma i första hand. Har stirrat mej blind (gör det än ibland) på hunden vad den gör och inte förstått att allt kommer från fårena.
    Har hållit på med agility i en livstid känns det (inte mer), haft med några hundar i Finska landslaget även fått hem flera medaljer, så jag är eller var en ganska ambitiös person som har vetat vad jag vill och kan.Krävt mycket av mej själv o mina hundar.
    Därför var (är fortfarande ibland) jag väldigt frustrerad, för att ingen kunde förklara eller visa mej genast hur det skulle gå till...faan, igår var detta bra..hur kan det inte funka idag? I dom andra grenarna kan man plocka ner saker, samt i både teori o praktik ha en klar målbild samt vara noga med vad man belönar osv. Det är en helt annan sak i vallningen.
    För ett par år sedan när jag ställde hundarfemtioelva frågor till Mosse på en kurs i Finland, så frågade han upprepade gånger " har du förstått nu Anja vad vallning går ut på?", detta var alltså inte ens ute i hagen.Näe, det hade jag inte. Jag hade ingen aning om vad han dillade om...men en liten tanke började spira efteråt, finns det något djupare i vallningen än höger vänster ligg fram, lydnad, fålla osv?
    Nu har jag förstått att det finns en massa saker man bara måste förstå först, samt förstått att det inte är mycket jag förstår ;-)MEN, jag vill lära mej!
    Lycka till alla härliga instruktörer (Lena o Eva tex), som får stå ut med fall som mej :-)

    Anja & Rhy

    SvaraRadera
  8. Min poäng var alltså, att vi förare från andra grenar kan säkert vara dom värsta eleverna. Men håller med om att snacka ner andra instruktörer, är alltid dålig stil.
    Anja&Rhy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja, du är en himla härlig elev och inte det minsta jobbig även om du ställer många frågor-;)! En sådan som gör instruktörslivet roligt. Snart får vi möta dig i det finska landslaget - det är jag säker på.

      Radera
  9. Ha, du är för snäll du :-) Lär nog ett par tio år till dess, men vem har brått fram när resan är det bästa :-)

    Anja

    SvaraRadera
  10. Huvudet på spiken Anja! Det är just resan som är det häftiga.

    SvaraRadera