torsdag 6 juni 2013

När allt finns på plats

Visst är det fascinerande när man redan hos en liten valp ser att hela paketet är medskickat!? Drivet, headingbeteendet, lite förutseende och ett litet holdback...

Nu kan Bet gå med lös i en fårhage utan att ställa till det och idag plockade jag upp telefonen och försökte fånga några sekunder. När vi gått runt en stund stötte vi på de ca 40 tackorna som går på det här stället - de sa "shit, nu sticker vi". På den första filmsnutten hakar Bet på och parerar ute på flanken lagom mycket så de slutar rusa men ändå fortsätter framåt. Filmen slutar när hon tittar bakåt mot mig och säger till mig att fåren håller på att gå för långt bort och att hon vill stoppa och hämta tillbaka dem. Nästa filmsnutt börjar några sekunder senare när hon gjort slag i saken och kommer med dem mot mig.

Hon är verkligen inte tränad och har inga fler verktyg än att hon lärt sig att tycka om att jag är nöjd och att sluta när jag inte är nöjd. Anledningen att jag ö h t låtit henne gå lite på får är att hon var helgalen i får redan från 10-11 veckor men inte riktigt med rätt attityd-;). Överst i verktygspåsen låg en liten ettrig terrier som hoppade fram så fort hon inte hade full koll (helst alla djur upptryckta mot ett staket). Eftersom här går får inom synhåll överallt på gården så gick det liksom inte att säga att hon inte skulle få träffa får förrän hon vuxit till sig och blivit träningsfärdig, och jag ville inte att hon skulle behöva sitta inlåst i hundgård hela sommaren och konservera terriern i sig. Så efter 10 gånger i lina på promenad bakom får så hittade hon ett förhållningssätt som hon själv också trivs mycket bättre med - och jag har fått en positiv valp som går att ha med överallt. Hon var mycket självständig från början och tyckte verkligen inte att jag var till mycket nytta, men nu har hon själv insett att livet är som bäst i närheten av mig.












3 kommentarer:

  1. Wow! Vad duktig hon är :)

    Hoppas att allt går bra med Mae och valparna.

    SvaraRadera
  2. Ja helt naturligt är hon det. Syns väl inte på de här små snuttarna men hon har väldigt fin närvarokänsla på djuren och spanar hela tiden in läget och vidtar kontinuerligt åtgärder som hon tycker behövs.

    Valparna sover och växer och är runda om magen, och Mae har också börjat äta igen och är faktiskt i bättre hull nu än veckan innan hon valpade då hon knappt åt alls. MInstingen har tvådubblat sin födelsevikt idag när han fyllde en vecka.

    SvaraRadera
  3. Härligt å se en "ung hund" med så fina detaljer :) / erika

    SvaraRadera