fredag 27 februari 2009

Nu tränas Donna i vallning



Jag har kört igång vallningsträningen med Donna, alltså inte bara vallar lite med henne utan riktig träning där jag förklarar för henne vilka krav jag ställer och på vilket sätt jag vill att hon ska göra olika saker. Jag har också infört visselsignaler på ligg, framåt, höger och vänster. Hennes visselsignaler fick jag per SMS så jag har fått experimentera lite för att få henne att ta dem. Höger hittade jag nog ganska rätt med, men vänstersignalen känns inte lika välfunnen.

Ni som har följt Donna här på bloggen vet ju att hennes problem här i livet är att hon aldrig lärt sig lita på någon utan varit ett offer för sina egna impulser. När jag hade henne i fyra månader förra året startade jag henne i vallningen och körde upp henne så mycket att jag såg att det var en bra tik som skulle kunna säljas vidare. Efter några månaders träning blev hon fin och samarbetsvillig, gick som jag ville och skulle jag behållit henne då så var det ungefär dags att lägga kommando på henne. Men så blev det ju aldrig.

Nu när hon är tillbaka här känns det som att hon spjärnat mot och inte samarbetat i mellantiden. Hon har visserligen lärt sig en massa saker typ kommandon, kan hämta på 7-800 meter, dela m m, men hon verkar bara ha gjort det för sig själv på något märkligt sätt. Mentalt känns hon ofta som en 11-månaders valp som fortfarande är helt övertygad om att såna som har två ben inte vet vad de pratar om.

Så vad gör man? Jag har gjort med vallningen som med hennes sociala träning - kört igång grundträningsprogrammet från ruta ett. Går in och påverkar så fort jag märker att hon kopplar in autopiloten och bara vallar utan att lyssna och lära. Det går bättre o bättre och ganska ofta klarar hon ett pass på 15 minuter. De första gångerna jag började ställa krav och ingrep för att se till att det blev som jag ville så kunde hon börja gäspa och se stressad ut efter tre minuter. Nu ser jag på henne att hon långa stunder verkligen anstränger sig för att förstå vad jag vill.

Till naturen är hon annars mycket lyhörd och snabb att reagera, har ett bestämt men avspänt sätt mot djuren och en utsökt känsla för balans, så att träna en hund som Donna är också att glida fram på en räkmacka i många avseenden.

1 kommentar:

  1. Så fin hon är på fotona. Jag längtar tills jag kan komma upp till dig och se henne valla och få uppleva de framsteg du gjort med henne både i vallningen och socialt. Karin

    SvaraRadera