söndag 28 mars 2010

Blåsigt o blött men härligt med säsongstart


Detta var definitivt bästa placeringen när tävlingssäsongen äntligen var igång: inne i bilen med en kopp kaffe på instrumentbrädan. Regn och blåst, ringrostiga hundar och snabbfotade får - poängen blev inte de högsta och många fick bryta, men humöret var det ändå inget fel på. Lottie bjöd på roliga får och bra bana.

Själv hade jag störtskön känsla i Donna; rörlig, exakt, lyhörd och med dagens förutsättningar bra resultat och åtminstone några SM-poäng. Hennes andra runda började mycket fint med nära nog perfekt utgång och upptag men när djuren började röra sig nerför backen flög utställarhunden in och röjde i dem och i det tumult som då uppstod blev Donna nog lite skrämd för hon blev för vid och fåren hann skena ända ner till utsläppet innan hon kunde plocka upp dem - men det gjorde hon kallt och målmedvetet, men poängen var ju slut innan hon fått dem till mig eftersom de var helt inställda på att försöka skrämma Donna och slippa ge sig ut på banan igen. Även om hon är koncentrerad i sådana tuffa lägen så har hon inte riktigt det tryck som får djuren att gå, och hade det varit en arbetssituation så hade jag sagt åt henne att det var tillåtet med en markering med tänderna. Jag tycker i alla fall hon var duktig som var så kall i huvudet och lugn hela tiden. Doff var rätt berusad av att ha åkt bil i tre timmar tillsammans med Donna som löper och hade alldeles för mycket oförlöst energi i alla rörelser, så honom bröt jag när jag räknat bort tillräckligt med poäng. Men jag kände ändå att en hel del lärdomar "satt" sig under vinterns övningar i rastgården och det gick att köra honom fullt utan ligg-kommando mellan flank- och framåtkommando, och det är ett framsteg.

Och så var jag nöjd med min egen handling, att jag inte blev arg eller besviken och betedde mig orationellt utan faktiskt hela tiden tog lugna och kalla beslut.

Idag har Rosa o jag varit på SVAKs årsmöte i Tenhult som delegater åt Blekinge VK, och det mötet blev låååångt så nu är man trött i knoppen. Men imorgon eller tisdag återkommer jag med rapport om en ny bekantskap vi hade med oss tillbaka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar