måndag 29 mars 2010

Sapp - tre år och nybörjare på det mesta


Det här är Sapp (om ni är nyfikna på stamtavlan får ni vänta lite innan jag berättar). Han blir tre år i maj och har suttit i hundgård fram till nu och är helt otränad i ALLT. Nu ska han först av allt få upptäcka att han är ett flockdjur så han har mig och resten av flocken att falla tillbaka på när världen anfaller. Givetvis blir han rädd för nästan allt och flyger 3 dm bakåt några gånger varje minut men han är naturligt nyfiken och orädd och är snabbt framme för att titta närmare på det som var farligt, t ex en hink, en säck, en vattenkran... Han blir glad när jag säger hans namn. Jag tror faktiskt att han kommer att greja att flytta ut i livet. Efter bara en halv dag släppte han ut svansen som var hårt klistrad under magen.

I mycket är han konserverad som valp, t ex starkt impulsstyrd och helt utan mål och avsikter. Han slickar mina händer lika intensivt som en hungrig valp kan slicka tiken om munnen för att hon ska kräkas upp mat, och han hetsäter. Han har fått mat fyra gånger första dygnet här, dvs dubbel dygnsranson, och det får vi nog fortsätta med ett tag tills han slutar bete sig som om det var både första och sista gången han såg mat i livet.

Sapp vet om att han är en vallhund men innan vi börjar träna måste han ha fått en liten aning om att han hänger ihop med mig. Liten och knotig och med små stenhårda muskler behöver han nog också äta upp sig och motioneras en del innan träningen börjar på allvar. Under dagens utomhusvistelse har jag hunnit se att han har fina rörelser och ett rörligt eye, men det kommer nog att dröja innan han klarar att sätta huvudet och kroppen i förbindelse med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar