torsdag 26 augusti 2010

Xanté på intensivträning


Annas Xanté har varit här i tio dagar nu. Vi har kört intensivträning och på söndag ska jag försöka klara ett VP med henne. Anna har tränat jättebra hela säsongen, och hon och Xanté har gått från nästan ingenting i maj till nästan VP-klara nu.

Men även om Xanté är bra grundtränad så är det ändå ett rätt stort hopp från systematiska övningar i en träningshage till att hantera kommandona ute i "verkliga livet" på ett öppet fält där vad som helst kan hända. Det kan ta rätt lång tid om man inte har egna djur att träna hunden på. Hos mig har Xanté fått två träningspass per dag på olika djurgrupper och olika fält och det har gjort susen. Hon har vuxit fantastiskt, litar på sig själv och litar på mig, och tar nu frimodigt itu med alla uppgifter jag ber henne lösa.


På söndag har vi en okänd faktor att hantera, dvs nya får, så det blir spännande! På lördag åker vi till Eva i Agunnaryd och genrepar.

2 kommentarer:

  1. Hejsan. Jag tittade bara in här via Annas sida. Kul att de går så bra för min favorit tös. Xanté är en underbar liten dam med en underbar matte!! Kul att läsa allt du skriver i flera av inläggen, även om jag som HELT okunnig vallmänniska inte förstår allt är de ändå kul att läsa om en hundsport som jag inte kan någonting om. Ser så otroligt häftigt och imponerande ut när ni arbetar med era hundar. Förstår inte hur man bär sig åt!!

    KRAM
    Malena & Annie

    SvaraRadera
  2. Du måste helt enkelt prova du med. Du kommer att bli såld!
    Lena

    SvaraRadera