torsdag 9 september 2010

Här ligger vi med träningen: Jack



Tänkte göra ett litet ryck och berätta om var hundarna ligger i träningen just nu. Först ut är Jack. Han har hunnit bli 9 månader och hittills har han inte varit mogen alls för träning men nu börjar det hända saker med honom. Han är fortfarande mer tänd utanför än i fårhagen. Lite rädd för fåren, lite osäker på vad han ska göra med dem och dessutom lite väl påverkad av sin respekt för mig - så den skärpa och fart han visar utanför staketet har snabbt runnit av honom om jag släppt in honom, men det är ett förhållande som är under snabb förändring.

För någon vecka sedan hände något i huvudet på honom och han började kommunicera med mig på ett mycket bättre sätt, insåg att det inte var farligt att försöka förstå vad jag vill. Han har haft extremt svårt att gå högervarv samtidigt som förutseendet i vänstervarvet varit störande stort. Det slutade med att han gjort allt vidare bågar åt vänster för att jag inte skulle kunna vända honom åt höger - alltså helt meningslöst eller t o m skadligt att valla med honom. Men nu går det plötsligt att prata in honom mot djuren och få honom att hantera dem i balansläge mot mig - han fattade hur fort som helst hur han skulle bete sig för att djuren inte skulle springa förbi mig.

Det var en vändpunkt för någon månad sedan när jag tvingade honom att lära sig "ligg". Han ville slippa ifrån min inverkan och blev antingen för vid eller låg och avslagen. Men det fanns absolut inget fokus i något han gjorde så ett "ligg" blev nödvändigt. Så fort han lärt sig "ligg" (under stor avsmak) tog jag bort all hans kontakt med får under en månad och har inte gjort något alls med honom i träningsväg. Under vilan har "ligget" fallit på plats och är nu en hjälp som tänder upp och fokuserar honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar