söndag 19 september 2010

Seths första IK 1

Seths tävlingsdebut går att beskriva mycket kort. Först gjorde vi ett hämt med bara ett poängs avdrag, dvs 49 poäng kvar - dagens bästa. 5 sekunder senare bryter jag! Det fanns en vit korsningstacka i varje flock tillsammans med fyra pälstackor. De sistnämnda var helt förutsägbara och styrde jättefint för hund medan de vita var mer oberäkneliga, en del gick in fint i den grå flocken och andra vantrivdes helt uppenbart med det grå sällskapet - och värre blev de ju längre dagen gick. Det var alltså en sådan vit som efter att flocken snyggt och tajt rundat mig och stolpen bara satte upp huvudet och skenade mot utgången som dessvärre låg åt det håll man skulle vända djuren efter hämtet. Och så här mot slutet av dagen så visste de tackor som hade det sinnelaget vilket håll de skulle kuta åt. Och jag skickar INTE en unghund efter en tacka som är i sken mot utgången. Seth var lite missräknad över att bli inkallad... Men jag känner mig supertaggad och ser fram mot nästa tävling för Seth som är 9 oktober.

Jag har inte förrän nu varit på någon tävling sedan det blev lag på veterinärbesiktning. Suck, jättejobbigt att behöva infinna sig före första start för att en veterinär ska kolla att hunden inte är halt och sedan sitta och vänta i regn och blåst i fem timmar på att få starta sist. Man är väl lite galen som gör det ändå!

1 kommentar:

  1. Duktiga Seth! Det hämtet hade jag gärna velat se... Det var ingen som hade sin kamera igång???
    Karin

    SvaraRadera